Az eredeti Willys Jeepet nagyjából mindenki ismeri: ez az Egyesült Államok katonai terepjárója, amit a második világháborúban kezdtek használni. Nem sokkal később érkeztek a polgári változatok, amiket Jeep CJ néven érdemes keresni. Ez itt valami egészen más.
![](https://kep.index.hu/1/0/5188/51887/518872/51887261_c7e67dc1ca442ada6121d67010f88d34_wm.jpg)
Ez itt egy igen különleges darab, ami bár egy Jeep CJ-n alapul, első ránézésre még a Jeep márkajelzést is nehezen hisszük el neki. Ez az FC-150 ugyanis nem hasonlít a klasszikus amerikai terepjáró semelyik verziójára, sokkal inkább úgy néz ki, mint egy Multicar.
![](https://kep.index.hu/1/0/5188/51887/518872/51887263_380a2735a6e3692379de56114095f9f8_wm.jpg)
Az FC-150 az akkor már létező CJ-5-össel osztozott az alapjain, de a Jeep teljesen más irányból közelítette meg a tervezést. A cél az volt, hogy egy olyan kisteherautót készítsenek, aminek a térbeli kiterjedése kicsi, a raktere viszont nagy, miközben megtartják az addigi Jeepek remek terepképességeit.
![](https://kep.index.hu/1/0/5188/51887/518872/51887265_916140b0376104d0e7da4470688a4741_wm.jpg)
Ez lett az 1956-ban bemutatott Forward Control FC-150, ami tulajdonképpen egy CJ-5 alvázra épített mindenes kisteherautó, aminél a cabover – a cab, vagyis a fülke a motor fölött van – elrendezés miatt aránylag nagy hely maradt a platónak.
De nem csak a funkcionalitása, a külseje miatt is különleges az FC-150: Brooks Stevens dizájner igazán kiváló munkát végzett, az FC-150 egy végtelenül barátságos, lekerekített formavilágú kisteherautó lett. A gyámoltalan külső már önmagában is nagyon adja, de külön plusz jár a tervezőnek azért, hogy a Jeep jellegezetes maszkját beleintegrálta a fülke elejébe.
![](https://kep.index.hu/1/0/5188/51887/518872/51887295_2167b360c1d78dea6f503e32e700456d_wm.jpg)
Eredetileg a tengelytáv teljesen megegyezett a Jeep CJ-5-ösével, majd később beletoldottak, hogy stabilabb legyen: 2,03 méterről 2,35 méteresre nőtt. A platója 1,95 méteres, még úgy is, hogy az FC-150 teljes hossza is csupán 3,69 méter.
![](https://kep.index.hu/1/0/5188/51887/518873/51887305_9f72c4dae164ca32a11409a98ae541e5_wm.jpg)
A 2,2 literes, 75 lóerős, Hurricane névre keresztelt sornégyes motor egy az egyben a CJ-5-ből érkezett. Később került bele 3,7 literes sorhatos, sőt, néhányat Ford V8-assal szereltek. A váltó minden változat esetén a Borg-Warnertől érkezett, eleinte három, később négysebességes változatban. Minden verzió összkerekes volt.
Az FC-150 egyébként igen innovatívnak számított a maga idejében: akkoriban nem lehetett kapni olyan, mindenki számára elérhető kisteherautót, amit ugyanakkora tömeggel lehetett terhelni, mint amekkora a saját tömege.
![](https://kep.index.hu/1/0/5188/51887/518873/51887303_c94dcafb738391f468a1895c0f46b7b4_wm.jpg)
Az FC-150-et 1956 és 1965 között gyártották, most pedig itt egy 1962-es példány, ami eladó. Az élénk sárga Jeepet a 2,2 literes motorral szerelték, amihez már a négyes manuál kapcsolódott. Ezt a darabot már felújították, és került bele pár extra is: ilyen például a fűtés, a tűzoltókészülék és a plusz tárolókrekeszek a fülkében.
![](https://kep.index.hu/1/0/5188/51887/518872/51887287_5c2120ddc4a8fe3fcd1e81c8c587a702_wm.jpg)
Az aranyos Jeep FC-150-re a Collecting Cars aukciós oldalon lehet licitálni, és egyelőre nem tűnik úgy, hogy vállalhatatlan összeg lesz a végeredmény. A kisteherautó ára a cikk írásának pillanatában 4500 eurónál, azaz kicsit több, mint 1,7 millió forintnál áll.
Forrás: Collecting Cars
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)