A kínai autók értékesítésének bővülését hozta az idei év Oroszország újautó-piacán a háború okozta tavalyi összeomlás után. Viszont a javuló eladási adatok ellenére nem várható áttörés.
A kínai autógyártók nyomultak be az orosz autópiacra nyugati versenytársaik helyére, amelyek az Ukrajna ellen indított agresszió után egymás után elhagyták Oroszországot – derült ki a Reuters összefoglalójából.
Az eladások 2022-ben 60 százalékkal zuhantak, az autógyártás a Szovjetunió összeomlása után tapasztalt mélységbe hanyatlott. Az Ukrajna ellen tavaly februárban indított háború előtt a kínai autók részesedése az orosz piacon 10 százalék volt. Ez idén augusztusra az új autók eladásában 56 százalékos súlyt ért el, ami októberre 53 százalékra csúszott vissza az Autostat adatelemző és a PPK tanácsadó vállalatok számai szerint.
A nyár vége óta nem nőnek az eladások: a kínai vállalatok minden őszi hónapban összesen 60-60 ezer autót értékesítettek. Ebben az összesítésben a helyben gyártott és az importált kínai autók is szerepelnek. Oroszország a háború előtt a kínai autógyártók tizenegyedik legnagyobb exportpiaca volt, azóta pedig az az első helyre ugrottak.
A pekingi vámadatok szerint 2022-ben 1,1 milliárd dollár értékben vitték ki termékeiket az orosz piacra, ami 2023 január-októberében 9,4 milliárd dollárra nőtt. A piac egészét tekintve a havi újautó-eladások több mint kétszeresükre nőttek idén a tavalyihoz képest –derül ki az Autostat adataiból, miközben az állami Roszstat számai szerint szeptemberben közel háromszor annyi autó készült az orosz üzemekben, mint az előző év azonos hónapjában.
Nincs sok okuk a bizakodásra az orosz autósoknak
A piac egyensúlyi állapotba került. A kínai márkáknak köszönhetően az elmaradt vásárlásokat pótolni tudták az autósok, így ez a pluszkereslet eltűnt – mondta a Reutersnek Szergej Udalov, az Autostat igazgatója.
A Lada gyártója, az Avtovaz kínálja az olcsóbb autókat, a kínaiak hozzák a nyugati autókat pótló drágábbakat. A Krím 2014-es annektálása után bevezetett nyugati szankciók nyomán tíz éve nem volt olyan év, amikor 2 millió autónál több kelt volna el az orosz újautó-piacon.
Az elmúlt évben 626 ezer autót adtak el, idén január és október között 830 ezret. Az elmaradt vásárlások pótlása nyomán a piac bővülése szeptemberre elvesztette lendületét – erősítette meg Udalov szavait Natalja Zubarevics, a Moszkvai Állam Egyetem professzora. A bérek ugyan nőnek, de csak azért, mert magas az infláció. A pénzromlás miatt július óta 25 százalék a moszkvai jegybank alapkamata, ami drágítja az autóhiteleket – mondta a szakértő.
Eközben az orosz deviza árfolyama a nyár elején megjárta a dolláronkénti 100 rubeles szintet, amiről 90-re erősödött. Ez pedig drágítja az importot, amit a hazai gyártás nem tud ellensúlyozni. Az Avtovaz nemrégiben 400 ezer autóra csökkentette idei gyártási tervét, ami 10 százalékkal kisebb a korábban tervezettnél. Ennek hátterében az orosz iparral szemben szeptemberben bevezetett legújabb amerikai szankciók állnak. A piac nagyon instabil, hullámzó képet mutat.