Folytatódik a megfizethető autók lemészárlása

2023.12.06. 10:15

Az elmúlt évek egyik jellemző trendje az amerikai és az európai újautó-piacon a vékonyabb pénztárcájú vevőknek is elérhető, viszonylag olcsó autók eltűnése volt. Úgy néz ki, a jövőben még több modellnek lehet búcsút mondani.   Legalábbis az S&P Global szakértői szerint. 

Az elmúlt évtizedben még nem okozott gondot az autósoknak, hogy beugró szintű új autót vásároljanak nem drágábban, mint 20 ezer dollár (a jelenlegi forintárfolyam számolva 7 millió forint). Az USA-ban azonban az elmúlt időszakban a legalacsonyabb ár 25-30 ezer dollárra (9-10 millió forint) ment fel – derül ki az S&P Global Mobility elemzőinek jelentéséből.  

Sokan elköszöntek

2017-ben az amerikai szalonokban kínált autók felét kevesebb mint 30 ezer dollárért el lehetett vinni, míg 2023-ra ez az arány az autók negyedére csökkent. Az olcsó kínálat helyét a 40-60 ezer dollárba kerülő autók vették át.  Itt figyelembe kell venni, hogy az S&P Global Mobility szakértői a megfizethető (affordable) autóárat a 2017-es 25 ezer dollárról 30 ezerre emelték. Ezzel a változtatással ugyan már olyan autók is a megfizethetők közé kerültek, mint a Honda Accord, ám a hat évvel ezelőttihez képest így is 16-tal kevesebb ilyen autót kínáltak a gyártók 2023-ban. Olyan modellek tűntek el a kínálatból, mint például a Mitsubishi Mirage, a Honda Fit, a Toyota Yaris, a Mazda2 vagy a Hyundai Accent.

Hasonló kínálatcsökkenés látható az európai, úgynevezett A és B szegmensben, amelyeken belül a legnagyobb a verseny a gyártók között. 2014-ben például 190 modell közül választhattak a vevők, ami 2023-ra 160-ra csökkent és 2024-ben 124-re zsugorodik.

A Fiesta sorsa

A folyamat nem áll meg 2035-ig – állítják az S&P Global Mobility elemzői. Példaként említik a Ford Fiesta esetét, amely mögött 47 éves történet áll. Összesen 20 milliót adtak el belőle az egész világon, Európában a legjobban fogyó modellek között volt, a Ford ennek ellenére idén törölte a kínálatából.DSC5306

A Citroën, a Volkswagen és az Opel is kivonult az A szegmensből. Világszinten ebben a kategóriában 2010-ben még 6,5 millió autót adtak el, ami 2023-ra 5 millióra zsugorodhat. Csak az ázsiai piacon nőhet ezeknek a miniknek az eladása 2035-ig. Ott az utak zsúfoltsága és az autósok szerényebb anyagi helyzete életben tartja a pici autók iránti keresletet.

A szakértők két körülménnyel magyarázzák a változást. Az egyik a környezeti szabványok szigorítása. Az autók méretéhez mérten ezeket már a hagyományos szedánok esetén is nehezebb teljesíteni, mint például a SUV-knél. A másik az elektromos autók gyártásának kezdeti szakasza, amelyben főként a drága akkumulátorok miatt egyelőre nem azon van a hangsúly, hogy az autók minél olcsóbbak legyenek.