Kiborultak a gyártók a 4 literes fogyasztásra vonatkozó terven
Az Egyesült Államokban működő autógyártók európai társaikhoz hasonlóan erősen lobbiznak az autók környezetvédelmi szabványainak szigorítása ellen, amit rövidlátó intézkedésnek tartanak.
Ez Egyesült Államok autópiacának legnagyobb vállalatait, egyebek mellett a General Motorst, a Ford Motort, a Stellantist, a Toyotát, a Volkswagent és másokat képviselő Alliance for Automotive Innovation szakmai szervezet azt javasolja a washingtoni kormánynak és egy sor amerikai hatóságnak, hogy gondolja át még egyszer az autók környezetvédelmi előírásainak szigorítását – írta a Reuters.
Ha az asztalon lévő javaslatokat elfogadják, akkor könnyen lehet, hogy az autóipari cégekre 14 milliárd dollár bírság várhat, mivel autóik nem tudják majd teljesíteni a fogyasztás csökkentésére vonatkozó elvárásokat.
A tervezet szerint az amerikai környezetvédelmi hivatal (EPA) azt javasolja, hogy 2032-re 58 mérföld/gallonos (100 kilométerenként valamivel több mint 4 liter) átlagfogyasztást írjon elő a cégeknek. Ez azt jelenti, hogy a vállalatoknál gyártott autók átlagos fogyasztása nem haladhatja meg ezt a mértéket. A személyautóknál évi 2 százalékos, a kisteherautóknál évi 4 százalékos átlagos fogyasztáscsökkentést látnának jónak.
Az előírással az elektromos autók gyártását és térnyerését szeretnék ösztönözni. Az amerikai kormány azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ban minden második eladott új autó villanyautó legyen. Az autógyártók azonban nyafognak: úgy látják, hogy az elvárások egyrészt teljesíthetetlenül szigorúak, másrészt értelmetlen fejlesztésekre ösztönzik a cégeket. A fogyasztás csökkentéséhez ugyanis a belső égésű motorral ellátott autóikra kellene fordítaniuk erőforrásaikat ahelyett, hogy az elektromos meghajtás színvonalát javítanák. A GM és a Ford idén ősszel az UAW szakszervezet sztrájkja és a villanyautók iránti kereslet gyengülése nyomán kénytelen volt visszafogni az elektromos átállással kapcsolatos tervezett beruházásait.