Botrány: csalt a Daihatsu a törésteszteken, a gyártás is leállhat

2023.12.21. 09:55

A Toyota leányvállalata, a Daihatsu összes autójának kiszállítását leállítják, miután kiderült, hogy a cég 64 modelljénél csaltak az oldallégzsákokkal kapcsolatos biztonsági teszteken –  adta hírül  a Reuters.

Egy független szakértői bizottság feladata lesz kivizsgálni, hogyan manipulálták a miniautók oldalütközési vizsgálatát. Ez a fajta teszt azért érdekes, mert a Daihatsu részben úgynevezett kei carokat gyárt, amelyek hossza maximum 3,4 méter, szélességük kevesebb mint 1,6 méter, magasságuk 1,7 méter lehet. Ezek Japánban népszerűek, mert adó- és egyéb kedvezmények támogatják a vásárlásukat és a használatukat.

carmejpfile.png

Keskenységük miatt ugyanakkor kritikus problémát jelent az oldalütközési tesztjük. A Daihatsu autói 20 éven át voltak kaphatók Európában, ám a cég a szerény eladások miatt 2011-ben kivonult erről a piacról. Délkelet-Ázsiában és Latin-Amerikában azonban még jelen van a márka, Malajziában és Indonéziában gyártják is a Daihatsu-modellek helyi piachoz igazított változatait.

Mi az a kei car? 

 Japánban annyira népszerű ez a kategória, hogy egyik gyártó sem engedheti meg magának, hogy ne forgalmazzon belőle (kivéve a Mitsuokát, de az egy másik bolygó). Valójában viszont csak a Suzuki, a Daihatsu, a Mitsubishi és a Honda gyárt kei cart, a többi márka vagy átcímkézett verziót árul, vagy saját almárkát tart fenn kimondottan erre a célra, példa erre a Toyota-Daihatsu család. Az egyszeri turista is csak bámul, hogy hol vannak a Skyline-ok és Suprákok, ellenben mi ez a sok kis szögletes girnyó - írtuk korábban a daihatsus ügyben érintett kei carokról szóló részletes cikkünkben, amit érdemes elolvasni.

Nagyobb a probléma

A cég még áprilisban állt a nyilvánosság elé a szennyessel, ám csak az év végére derült ki, hogy a csalás jóval kiterjedtebb, mint korábban gondolták. Az ügyre egy jó szándékú bejelentő hívta fel a cégvezetés figyelmét. A Toyota közleménye szerint egyelőre nem tudják megmondani, milyen pénzügyi következménye lesz annak, hogy felfüggesztik a termelést a leányvállalatnál. A cég részvényei egyelőre nem nagyon érezték meg a botrányt. Annyit már kiderítettek, hogy két modell esetén előfordulhat, hogy nem felelnek meg a hivatalos biztonsági előírásoknak. A Daihatsu vezetősége bejelentette, hogy felfüggesztették az exportot is. Elárulták, hogy cég egy 1989 óta gyártott típusának 2014 utáni változatainál a legsúlyosabb a probléma. Ezt a típust egyébként már levették a termékpalettáról.

A Daihatsu 1,1 millió autót gyártott 2023 első tíz hónapjában, amelyek közel 40 százaléka Japánon kívüli gyárakban készült – derült ki a Toyota adataiból. A cég 660 ezer autót adott el, ami ebben az időszakban a Toyota értékesítésének hét százalékát képviselte. Az autókból került a thaiföldi, a malajziai, a kambodzsai, a vietnámi, valamint a mexikói, az ecuadori, a perui, a chilei, a bolíviai és az uruguayi piacra. A Toyota leányvállalatai közül a teherautókat gyártó Hino keveredett hasonló botrányba, miután kiderült, hogy a manipulálták a járművek motoradatait.