Még marginális a német autópiacon a villanyautók aránya. Most minden ötvenedik autó elektromos, pár éven belül azonban 20-25 százalékos lehet a részesedésük. Kérdés, hogy ebből mennyit tud profitálni a német autóipar. Szakértők értékelték a német autópiac és -ipar helyzetét.
Németországban ugyan nőtt az elektromos autók részaránya az elmúlt években, ám még mindig elenyészőnek mondható, és a közeljövő enyhén szólva nem tűnik rózsásnak – derül ki Deutsche Welle év végi összefoglalójából.
Még kevés
Tíz évvel ezelőtt a német utakon futó összes autó 0,02 százaléka volt elektromos meghajtású, ami 2023-ra 2,08 százalékra ment fel. Ez azt jeleni, hogy Európa legnagyobb autós országában minden ötvenedik autó tisztán elektromos meghajtású. A fennmaradó 98 százalékot adják a hagyományos meghajtású, belső égésű motorral szerelt gépkocsik.
Az elektromos átállás persze folytatódni fog, csak az a kérdés, hogy a német autógyártás, az ország iparának egyik pillére hogyan fog ebből részesedni. A régi autók újra cserélését segítő kormányzati támogatások leépítésével a berlini vezetés lefékezte az elektromos autók térnyerését Németországban – mondta Ferdinand Dudenhöffer egyetemi professzor, független gazdasági tanácsadó.
A német alkotmánybíróság rászorította a kormányt, hogy visszavegyen költekezéséből. Ezért kellett idő előtt lemondani az elektromos autók támogatásáról. December közepe óta már nem vehető igénybe állami támogatás a villanyautók vásárlásához. Dudenhöffer szerint 2024-ben csökkenni fog az elektromos autók aránya a német autópiacon. Világszinten csak Kínában fog folytatódni a gyors átállás, ami végső soron sokszorosan kifizetődő lesz a kínai autóiparnak.
Túl későn és határozatlanul léptek az autógyártók
Dudenhöfferhez hasonlóan sötét képet fest a helyzetről Stefan Bratzel, a kölni autóipari kutatóintézet (CAM) vezetője. Szerinte az elektromobilitás terén folyó verseny Németország, Európa és Kína között már eldőlt. Az ázsiai ország nyert azzal, hogy elsőként és villámgyorsan tört be erre az új piacra. A szakértő szerint a német kormány tervei a villanyautók terjedésével kapcsolatban nem fognak teljesülni. A berlini vezetés azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra 15 millió elektromos autó fusson Németország útjain. Bratzel hozzáteszi még ehhez azt is, hogy a német autógyártók túl későn és nem kellő határozottsággal kezdték meg elektromosautó-fejlesztéseiket. Ennek eredményként mára kialakult a reménytelenség érzése ezen a területen. Bratzel szerint probléma a német ipar lemaradása az akkumulátortechnológia területén. Németországban halogatták a befektetéseket az akkumulátorfejlesztésbe, így azok Kínában történtek meg. Eközben ez az a terület, ahol először kellene utolérni a kínaiakat vagy akár az amerikai Teslát.
A végeredmény az, hogy a németek holtpontra jutottak 2023-ra és 2025-re, amikorra a kínaiak egyértelműen az akkumulátoripar domináns szereplői lesznek, a német autógyártók szorult helyzetbe kerülhetnek. Az ázsiai akkugyártók a kontinens keleti felében létesített üzemeikkel Európában is előnybekerülhetnek. Ezek kihasználják, hogy itt olcsóbb az energia, mint Németországban.
Jellemző, hogy a BMW és a Mercedes-Benz november végi bejelentésük szerint Kínában épít gyorstöltő-hálózatot, nem Németországban, mert a hazai piacon nem érné meg ez a befektetés.
Lehangoló jelentés érkezett a VW gyáráról
A gyenge villanyautó-kereslet hatása máris érezhető. A Rheiderland Zeitung nemrégiben számolt be arról, hogy a Volkswagen az Emdenben lévő villanyautó-gyártóüzemében már a nyár elején holtpontra jutott a termelés.
Elhalasztották a második műszak bevezetését és többször leállt a gyártás.A karácsonyi szünet sokkal korábban kezdődött, mint korábban tervezték és egészen 2024. január 15-éig fog tartani. Ez azt jelenti, hogy az elektromos autók előállítása ezen a gyártóbázison öt héten át szünetel –derült ki a lap cikkéből. Eközben máris érezhető a hatása annak, hogy a villanyautók gyártása kevesebb munkavállalót igényel. Ez a beszállítókat is érinti. Például a Bosch december elején jelentette be, hogy 1500 munkahelyet fog megszüntetni. Ennek egy részét okozza az elektromos autók gyártásának térnyerése.
A rossz hírek végére azért jut egy jó is – derül ki Dudenhöffer szavaiból. Az elektromos autók ezerkilométeres hatótávolsága már nem álom, hiszen nemrégiben a kínai Nio startup autógyártó a gyakorlatban is bemutatott egy olyan autót, amelynek akkumulátora tudja ezt a kunsztot. A szilárdtest-akkumulátorok ára – ezek ígérik a legnagyobb áttörést a hatótáv terén – csökkenni fog. Ennek alapján a szakértő arra számít, hogy 2027–2028-ra teljesen el fog tűnni a hatótávprobléma az elektromos autózásból.A Szövetségi Autóközlekedési Hatóság a kormányénál óvatosabb becslése szerint 2030. január 1-jére tízmillió elektromos autót kerülhet Németország útjaira. Figyelembe véve az autóállomány változásának jelenlegi tendenciáját ez az összes autó 20-25 százaléka lehet. Amit a hivatal nem tud előre jelezni az az, hogy ezek közül az autók közül mennyin lesz a "Made in Germany" felirat.