Még marginális a német autópiacon a villanyautók aránya. Most minden ötvenedik autó elektromos, pár éven belül azonban 20-25 százalékos lehet a részesedésük. Kérdés, hogy ebből mennyit tud profitálni a német autóipar. Szakértők értékelték a német autópiac és -ipar helyzetét.
Németországban ugyan nőtt az elektromos autók részaránya az elmúlt években, ám még mindig elenyészőnek mondható, és a közeljövő enyhén szólva nem tűnik rózsásnak – derül ki Deutsche Welle év végi összefoglalójából.
Még kevés
Tíz évvel ezelőtt a német utakon futó összes autó 0,02 százaléka volt elektromos meghajtású, ami 2023-ra 2,08 százalékra ment fel. Ez azt jeleni, hogy Európa legnagyobb autós országában minden ötvenedik autó tisztán elektromos meghajtású. A fennmaradó 98 százalékot adják a hagyományos meghajtású, belső égésű motorral szerelt gépkocsik.
Az elektromos átállás persze folytatódni fog, csak az a kérdés, hogy a német autógyártás, az ország iparának egyik pillére hogyan fog ebből részesedni. A régi autók újra cserélését segítő kormányzati támogatások leépítésével a berlini vezetés lefékezte az elektromos autók térnyerését Németországban – mondta Ferdinand Dudenhöffer egyetemi professzor, független gazdasági tanácsadó.
A német alkotmánybíróság rászorította a kormányt, hogy visszavegyen költekezéséből. Ezért kellett idő előtt lemondani az elektromos autók támogatásáról. December közepe óta már nem vehető igénybe állami támogatás a villanyautók vásárlásához. Dudenhöffer szerint 2024-ben csökkenni fog az elektromos autók aránya a német autópiacon. Világszinten csak Kínában fog folytatódni a gyors átállás, ami végső soron sokszorosan kifizetődő lesz a kínai autóiparnak.
Túl későn és határozatlanul léptek az autógyártók
Dudenhöfferhez hasonlóan sötét képet fest a helyzetről Stefan Bratzel, a kölni autóipari kutatóintézet (CAM) vezetője. Szerinte az elektromobilitás terén folyó verseny Németország, Európa és Kína között már eldőlt. Az ázsiai ország nyert azzal, hogy elsőként és villámgyorsan tört be erre az új piacra. A szakértő szerint a német kormány tervei a villanyautók terjedésével kapcsolatban nem fognak teljesülni. A berlini vezetés azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra 15 millió elektromos autó fusson Németország útjain. Bratzel hozzáteszi még ehhez azt is, hogy a német autógyártók túl későn és nem kellő határozottsággal kezdték meg elektromosautó-fejlesztéseiket. Ennek eredményként mára kialakult a reménytelenség érzése ezen a területen. Bratzel szerint probléma a német ipar lemaradása az akkumulátortechnológia területén. Németországban halogatták a befektetéseket az akkumulátorfejlesztésbe, így azok Kínában történtek meg. Eközben ez az a terület, ahol először kellene utolérni a kínaiakat vagy akár az amerikai Teslát.
A végeredmény az, hogy a németek holtpontra jutottak 2023-ra és 2025-re, amikorra a kínaiak egyértelműen az akkumulátoripar domináns szereplői lesznek, a német autógyártók szorult helyzetbe kerülhetnek. Az ázsiai akkugyártók a kontinens keleti felében létesített üzemeikkel Európában is előnybekerülhetnek. Ezek kihasználják, hogy itt olcsóbb az energia, mint Németországban.
Jellemző, hogy a BMW és a Mercedes-Benz november végi bejelentésük szerint Kínában épít gyorstöltő-hálózatot, nem Németországban, mert a hazai piacon nem érné meg ez a befektetés.
Lehangoló jelentés érkezett a VW gyáráról
A gyenge villanyautó-kereslet hatása máris érezhető. A Rheiderland Zeitung nemrégiben számolt be arról, hogy a Volkswagen az Emdenben lévő villanyautó-gyártóüzemében már a nyár elején holtpontra jutott a termelés.

Elhalasztották a második műszak bevezetését és többször leállt a gyártás.A karácsonyi szünet sokkal korábban kezdődött, mint korábban tervezték és egészen 2024. január 15-éig fog tartani. Ez azt jelenti, hogy az elektromos autók előállítása ezen a gyártóbázison öt héten át szünetel –derült ki a lap cikkéből. Eközben máris érezhető a hatása annak, hogy a villanyautók gyártása kevesebb munkavállalót igényel. Ez a beszállítókat is érinti. Például a Bosch december elején jelentette be, hogy 1500 munkahelyet fog megszüntetni. Ennek egy részét okozza az elektromos autók gyártásának térnyerése.
A rossz hírek végére azért jut egy jó is – derül ki Dudenhöffer szavaiból. Az elektromos autók ezerkilométeres hatótávolsága már nem álom, hiszen nemrégiben a kínai Nio startup autógyártó a gyakorlatban is bemutatott egy olyan autót, amelynek akkumulátora tudja ezt a kunsztot. A szilárdtest-akkumulátorok ára – ezek ígérik a legnagyobb áttörést a hatótáv terén – csökkenni fog. Ennek alapján a szakértő arra számít, hogy 2027–2028-ra teljesen el fog tűnni a hatótávprobléma az elektromos autózásból.A Szövetségi Autóközlekedési Hatóság a kormányénál óvatosabb becslése szerint 2030. január 1-jére tízmillió elektromos autót kerülhet Németország útjaira. Figyelembe véve az autóállomány változásának jelenlegi tendenciáját ez az összes autó 20-25 százaléka lehet. Amit a hivatal nem tud előre jelezni az az, hogy ezek közül az autók közül mennyin lesz a "Made in Germany" felirat.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
