Így menekülj cunami elől autóval – leginkább sehogy

2024.01.01. 13:48

A 2011-es tóhokui földrengés és cunami meghatározó volt Japán emlékezetében, Fukusima farvizén az ország energetikai stratégiája is megváltozott (a baleset előtt a villamos energia 30 százaléka származott atomerőművekből, tavaly alig 6), az autóipar is komoly károkat szenvedett. Január elsején, helyi idő szerint délután 4:10-kor a Sindo skála szerinti legmagasabb, 7-es szintű rengés történt az ország nyugati partvidékén, a Noto-félszigetnél, 3-5 méter magas cunamira is lehet számítani - írja az Index. A 2011-eshez hasonló kolosszális pusztítás valószínűleg nem lesz, ám a part közelében élőket felszólították, hogy keressenek menedéket a tengerszinttől magasabban fekvő helyeken.

Az országban, különösen a délkeleti partokon a földrengés közönséges. A protokoll az emberek zsigereiben van, 4-es erősség alatt mintha falevél hullana egy feszített víztükörre. A nyugati ember azonban valószínűleg úgy cselekedne, ahogy azt az amerikai katasztrófafilmekben látta: autóba be, és irány a szárazföld belseje. Ez azonban a legtöbb esetben rossz ötlet. Összeszedtük, mit mond az évszázadok alatt kimunkált protokoll, hogyan meneküljünk cunami elől (ezek nem az ujjamból kiszopott foteltanácsok, egyebek mellett a Japán Életmentő Egyesület és az Országos Rendőrségi Hivatal oldaláról származnak). 

Ha megtörténik a baj:

- ha vezetés közben ér a földrengés, állj meg és húzódj félre
- a földrengés közben ne szállj ki az autóból! Közben csekkold telefonon, hogy mi a helyzet, vagy kapcsolj rádiót: ha nagy a baj, a műsort megszakítva bejelentik a tudnivalókat (angol nyelvű tájékoztatásért gyorsabb a telefon, feltéve, hogy van még szolgáltatás) 
hagyd a kulcsot az autóban, és ne zárd be. Mentési munkálatok miatt lehet, hogy mozgatni kell az autót. A lopás veszélye fennáll ugyan, de a társadalmi érdek fontosabb, és az országban amúgy is alacsony a bűnözési ráta

Autóval nem jutnál messzire:

- a földrengés miatt járhatatlanná válhatnak az utak, méteres repedések is lehetnek az úttesten
- törmelék, összeomlott épület, a gyalog menekülők hátrahagyott autói torlaszolhatják el az utat
- a 2009-es szamoai cunamiban többen azért fulladtak meg, mert a hirtelen támadt közlekedési dugó nem lebeg a víz tetején. Az áldozatok az autójukkal igyekeztek haladni ahelyett, hogy biztonságos magaslatot kerestek volna

A cunami:

- gyors: sebessége mély víz esetén 7-800 km/h is lehet, a partra kiérve 20-50 km/h, ez autóval csak a víz irányával párhuzamos (a partra merőleges), akadálymentes út esetén tartható - esélye tehát kicsi (ld. feljebb)
- 30-50 centiméteres mélységű víz már elemeli az autót a talajtól
- nem tűnik soknak, de az ember túlélési esélye már 1 méteres cunami esetén is gyakorlatilag nulla 
- nem egyszerű víz: törmelékkel teli, amit nem akarunk az autóban tudni. Ha elkerülhetetlen az árhullám, felhúzott ablakkal várjuk meg, utána pedig húzzuk le, mert a víznyomás miatt nem fogjuk tudni kinyitni az ajtót

Menekülés:

- minimum 3 emeletes vasbeton épületeket, dombokat kell célozni
- kövessük a mellékelt figyelmeztető táblákat és piktogrammokat
- Cunami Tendenko: ha jön a cunami, ne törődj senkivel és semmivel, elsősorban magadat mentsd (ahogy a repülőn is először magadra kell felhúzni az oxigénmaszkot, és csak aztán szabad másokon segíteni). Csúnyán hangzik, de ennek mentén menekült meg bő 3000 iskolás Kamaisi városában 

Balról jobbra: 1. Cunamiveszély 2. Menedék 3. Evakuációs pont 4. Cunamiveszély jelzés 5. Földrengés esetén irány egy magaslat vagy egy 3 emeletnél magasabb épület 6. Vizes területet elhagyni 7. Evakuáció legalább 3 emelet magas épületre Forrás: gk-design.co.jp
Balról jobbra: 1. Cunamiveszély 2. Menedék 3. Evakuációs pont 4. Cunamiveszély jelzés 5. Földrengés esetén irány egy magaslat vagy egy 3 emeletnél magasabb épület 6. Vizes területet elhagyni 7. Evakuáció legalább 3 emelet magas épületre Forrás: gk-design.co.jp

Magyarországon természetesen nem lesz szükség a fentiekre, de cunamiveszélyes országokban, turistáskodás közben jól jöhet. Reméljük a legjobbakat az ott élőknek, a turistáknak, köztük korábbi szerzőnknek, Orosz Petinek, aki épp a sziget belsejében sétál (tehát veszély elvileg nem fenyegeti). Peti útját itt követheted.