Márkahűek az autóvásárlók? Kutatás érkezett
Egy felmérés szerint nem az elektromos autózás korábban vártnál gyengébb előretörése az autópiac egyetlen olyan fejleménye, ami váratlanul érte a szakértőket 2023 második felében.
A technológiai változások korántsem forgatják fel annyira az autózást a világon, mint amire az újdonságok megjelenése alapján korábban gondolták a szakértők – derül ki a Deloitte tanácsadó cég felméréséből.
A vizsgálatot 26 ország 27 ezer autósának megkérdezése alapján készítették még 2023 őszén. Az eredmények feldolgozása nyomán szokatlan tapasztalatok is adódtak. A kutatás számszerűsíti az elmúlt év második felének nagy meglepetését, az elektromos autók iránti érdeklődés egyértelmű visszaesését a világ egyes országaiban. Az Egyesült Államokban kiugróan magas, 67 százalék azok aránya, akik ragaszkodnak a hagyományos benzines autókhoz. Ráadásul az egy évvel korábbi vizsgálatban még csak 58 százalék volt ez az arány.
A világ más országaiban körülbelül 50 százalék ez az arány, Németországban például 49 százalék. Ugyanakkor Kínában 33-33 százalék azok aránya, akik a hagyományos, illetve akik a villanyautókat pártolják. Az Egyesült Államokban az elektromos autót választók aránya 6 százalék, Németországban 13 százalék. Érdekes, hogy a német vásárlók jelentős része, 13 százaléka nem tudja, hogy mi az igazán jó választás, a benzines, a konnektorból tölthető hibrid, a hibrid vagy a teljesen elektromos autó.
Árérzékenyek az európai és az amerikai autósok
A Deloitte felméréséből kiderül, mi lehet az egyik legfőbb oka, hogy az amerikai és a németországi vevők„elektromosautó-ellenesek”. Az autóvásárlás legfőbb szempontja ugyanis az előbbiek 60, az utóbbiak 55 százaléka esetén az ár.
Kínában csak 32 százalék azok aránya, akik először az árcédulát nézik, és csak aztán az autót. Ott ugyanis az állami jelentős támogatást ad a villanyautók vásárlásához. Az autóvásárlás szempontjait firtató kérdésre adott válaszokból az is kiderül, hogy az autósok túlnyomó többsége nem hű ahhoz a márkához, amelynek autóját éppen vezeti. Csak harmaduk veszi figyelembe autója cseréjekor, hogy megszokott egy bizonyos márkát. Az autómárkák imázsa vagy hirdetései átlagosan 20 százalékukat érdekli.
Némileg meglepő eredménye a felmérésnek, hogy az autók kapcsolódása az internethez és annak minden előnye, például a valós idejű közlekedési információk közvetítése nem hatja meg az autósokat. Főként akínai és a délkelet-ázsiai vásárlók hajlandók többet fizetni egy autóért, ha ilyen tudást is kapnak hozzá.
Végül az elmúlt évek egyik slágertémájáról is kiderült, hogy nem eszik olyan forrón a kását. Sokat írt a szaksajtó arról, hogy a fiatalabbak készek lemondani az autó birtoklásáról. Inkább valamilyen előfizetéses autómegosztó rendszer használnának. A felmérés szerint a 18–34 évesek Indiában a legnyitottabbak erre. Náluk 67 százalék azok aránya, akik az előfizetéses módszerre szavaznak. Kínában már csak 48, Japánban 34, Németországban 29, az Egyesült Államokban 28 százalék ez az arány a legfiatalabb autósok körében.