Márkahűek az autóvásárlók? Kutatás érkezett

2024.01.29. 13:38

Egy felmérés szerint nem az elektromos autózás korábban vártnál gyengébb előretörése az autópiac egyetlen olyan fejleménye, ami váratlanul érte a szakértőket 2023 második felében.

A technológiai változások korántsem forgatják fel annyira az autózást a világon, mint amire az újdonságok megjelenése alapján korábban gondolták a szakértők – derül ki a Deloitte tanácsadó cég felméréséből.

A vizsgálatot 26 ország 27 ezer autósának megkérdezése alapján készítették még 2023 őszén. Az eredmények feldolgozása nyomán szokatlan tapasztalatok is adódtak. A kutatás  számszerűsíti az elmúlt év második felének nagy meglepetését, az elektromos autók iránti érdeklődés egyértelmű visszaesését a világ egyes országaiban. Az Egyesült Államokban kiugróan magas, 67 százalék azok aránya, akik ragaszkodnak a hagyományos benzines autókhoz. Ráadásul az egy évvel korábbi vizsgálatban még csak 58 százalék volt ez az arány.

A világ más országaiban körülbelül 50 százalék ez az arány, Németországban például 49 százalék. Ugyanakkor Kínában 33-33 százalék azok aránya, akik a hagyományos, illetve akik a villanyautókat pártolják. Az Egyesült Államokban  az elektromos autót választók aránya 6 százalék, Németországban 13 százalék. Érdekes, hogy a német vásárlók jelentős része, 13 százaléka nem tudja, hogy mi az igazán jó választás, a benzines, a konnektorból tölthető hibrid, a hibrid vagy a teljesen elektromos autó.

Árérzékenyek az európai és az amerikai autósok

A Deloitte felméréséből kiderül, mi lehet az egyik legfőbb oka, hogy az amerikai és a németországi vevők„elektromosautó-ellenesek”. Az autóvásárlás legfőbb szempontja ugyanis az előbbiek 60, az utóbbiak 55 százaléka esetén az ár.

Fotó: Matthew Hatcher / Bloomberg / Getty Images
Fotó: Matthew Hatcher / Bloomberg / Getty Images

Kínában csak 32 százalék azok aránya, akik először az árcédulát nézik, és csak aztán az autót. Ott ugyanis az állami jelentős támogatást ad a villanyautók vásárlásához. Az autóvásárlás szempontjait firtató kérdésre adott válaszokból az is kiderül, hogy az autósok túlnyomó többsége nem hű ahhoz a márkához, amelynek autóját éppen vezeti. Csak harmaduk veszi figyelembe autója cseréjekor, hogy megszokott egy bizonyos márkát. Az autómárkák imázsa vagy hirdetései átlagosan 20 százalékukat érdekli.

Némileg meglepő eredménye a felmérésnek, hogy az autók kapcsolódása az internethez és annak minden előnye, például a valós idejű közlekedési információk közvetítése nem hatja meg az autósokat. Főként akínai és a délkelet-ázsiai vásárlók hajlandók többet fizetni egy autóért, ha ilyen tudást is kapnak hozzá.

Végül az elmúlt évek egyik slágertémájáról is kiderült, hogy nem eszik olyan forrón a kását. Sokat írt a szaksajtó arról, hogy a fiatalabbak készek lemondani az autó birtoklásáról. Inkább valamilyen előfizetéses autómegosztó rendszer használnának. A felmérés szerint a 18–34 évesek Indiában a legnyitottabbak erre. Náluk 67 százalék azok aránya, akik az előfizetéses módszerre szavaznak. Kínában már csak 48, Japánban 34, Németországban 29, az Egyesült Államokban 28 százalék ez az arány a legfiatalabb autósok körében.