Amerikának és Európának is hozott újdonságokat a Volvo

2024.02.05. 08:06

Áttervezték a csőröst és az FH-t, valamint bemutatták az új LE, elektromos meghajtású, kommunális FM szériát is.

Alaposan megújult a csőrös Volvo

A kizárólag az amerikai piacra szánt és ott gyártott, csőrös VN szériát, a WIA utódját, 1996-ban mutatta be a Volvo. A modell 2002-ben alapos frissítést kapott, majd 2017-ben újabb nagy faceliftet. A vadonatúj Volvo VNL az alapoktól újratervezett jármű, ami a svédek szerint egy teljesen új korszakot nyit a Volvo Trucks életében. Ez az első olyan csőrös kamionja a Volvónak, ami többféle hajtásrendszert is befogadhat, tehát nemcsak belsőégésű erőforrással rendelhető, hanem elektromos és üzemanyagcellás változatban is. Újdonság a 24 voltos elektromos rendszer, amelyet az amerikai piacon a Volvo alkalmaz elsőként.  

Az új Volvo VNL az elődtípusnál jóval áramvonalasabb fülkét kapott. Lekerekítették a motorháztetőt és a kerékjárati íveket is. A légellenállás csökkentését szolgálja a szélcsatornában tesztelt, áramvonalas fülketető, a külső tükrök elhagyása és a karosszériaelemekbe integrált fényforrások alkalmazása is. Mindezek, a Volvo szerint, tíz százalékkal csökkentik a VNL üzemanyagfogyasztását.

Az új VNL-nek a biztonság terén sem kell szégyenkeznie. A csőrös vontató kapott gyalogosfelismerővel kiegészített ütközésvédelmi rendszert, a Volvo dinamikus kormányzását használó sávtartót, amely erős oldalszél mellett is hatásos. De beszerelték a teherautóba a Volvo eddigi legfejlettebb holttérfigyelő rendszerét és függönylégzsákokat is. Továbbfejlesztették a fülkerugózását (GRAS), amely minimalizálja a kabinba jutó rezgéseket. A VNL hatféle fülkével rendelhető, négy külső és belső felszereltségi szinttel.

A Volvo az újdonságához a továbbfejlesztett D13-as motort ajánlja, amelyet négyféle (405-500 lóerő) teljesítményszinttel rendelhetnek meg a leendő vásárlók. Ehhez a Volvo I-Shift váltóját ajánlják a svédek. Arról nem szól a fáma, hogy a korábbiakhoz hasonlóan, az új vontató is rendelhető-e más amerikai motorokkal és váltóval. Ugyanis az USA-ban a legtöbb csőrös Volvo, Caterpillar, Cummins és Detroit Diesel motorral és Allison váltóval talált gazdára.

Az EU engedte, ezért a Volvo megnyújtotta az FH-t

A Volvo második újdonsága az FH Aero, amely a jól ismert FH széria egészíti majd ki. Az Aero család négyféle, két dízel, gáz és elektromos hajtással rendelhető. Az FH Aero abban különbözik a hagyományos FH vontatótól, hogy az üzemanyagfogyasztás csökkentésének érdekében, a típus egy igen jelentős aerodinamikai csomagot kapott. Mivel a viszonylag új, 2019-es EU-s jogszabály szerint a vontatók fülkéje 25 centiméterrel hosszabb lehet a korábbinál, ezért a Volvo elsősorban ezt a lehetőséget használta ki az Aerónál. A Volvo új fülkéje 24 centiméterrel hosszabb a hagyományos FH-énál. Az új alacsonyabb légellenállású fülke kialakítás nem csak alacsonyabb üzemanyagfogyasztást eredményez, hanem a sofőröknek jobb vezetési komfortot is.

Az FH Aero kívülről, a homlokfal ezüst betétjeiről ismerhető fel, amelynek közepén egy széles Volvo felirat olvasható. Az új modell változat abban is különbözik a mezei FH-tól, hogy az Aero már nem rendelhető hagyományos visszapillantó tükrökkel. Az elektronikai újdonságok között megtalálható a továbbfejlesztett Volvo I-See rendszer, amely a legfrissebb térképeket használja a vezetés optimalizálására, így több vezetési időt engedve a sofőröknek. De felhasználóbarátabbá vált az infotainment rendszer is.

A Volvo FH Aero motorválasztékáról pontos műszaki adatokat nem tett közzé a gyártó, azonban a gyári képek tanúsága szerint úgy néz ki, hogy hamarosan bemutatják az Aero széria csúcsváltozatát is, amely teljesítményben lekörözi a legendás Scania V8-ast. Az FH 16 Aeróban, nagy valószínűség szerint egy 780 lóerős V8-as fog dorombolni, amely tíz lóerővel több a Scania erőforrásánál. Ezzel az FH 16 Aero a legerősebb, sorozatban gyártott, európai kamion lesz. A Volvo új teherautó-családját ez év második felében vezetik be az európai piacra.  

Alacsonypadlós, elektromos kukásautó

Az FM Low Entry elektromos teherautónak alacsonypadlót terveztek a mérnökök. Ez a kialakítás nemcsak kiváló kilátást biztosít a sofőröknek, de a nagyvárosi alkalmazás során gyorsabb ki- és beszállást biztosít fülkében utazóknak. A Volvo az elektromos FM LE változatát hulladékgyűjtéshez, építési munkákhoz, illetve áruszállításhoz ajánlja.

A Volvo FM LE, egyféle hajtásrendszerrel érhető el, amelynek két villanymotorja 450 lóerő maximális teljesítmény leadására képes. A jármű egy feltöltéssel, maximum 200 kilométert tud megtenni. A jármű ötféle tengelyképlettel (4x2, 6x2, 6x4, 8x2, 8x4), kétféle fülkekialakítással (alacsony- és magaspadlós) és kétféle I-Shift váltóval rendelhető. A teherautó maximális össztömege 32 tonna lehet. A Volvo reményei szerint az újdonságból még idén eladnának több mint száz darabot , amelyeknek túlnyomó többsége nagy valószínűség szerint kukásautó lesz.