A befektetők örülnek, hogy a Ford visszafogja a villanyautó-gyártást

2024.02.08. 13:33

A tőzsdei befektetők elégedetten vették tudomásul, hogy az amerikai autógyártók visszavágják villanyautó-gyártási terveiket, miután egyelőre úgy fest, a vásárlók - főként anyagi szempontból - még készültek fel az elektromos átállásra.

A Ford újragondolja elektromosautó-stratégiáját, beleértve ebbe azt is, hogy házon belül oldja-e meg az akkumulátorok gyártását. Erről Jim Farley, az autógyártó vezérigazgatója beszélt.

A villanyautózás a jövő, de új forgatókönyv kell hozzá

A Ford papírjai és a bőkezű osztaléknak köszönhetően 6 százalékkal erősödtek a tőzsdén. A cég korábban már bejelentette, hogy a vártnál gyengébb kereslet és az UAW szakszervezet sikeres sztrájkja nyomán növekvő bérköltségek miatt elhalasztja az elektromosautó-gyártás területén tervezett 12 milliárd dolláros befektetését. 

2022-ben még boldogan pózolt a Ford vezér az F-150-es pickup elektromos változata mellett. Mára azonban változott a helyzet. A gyártó újragondolja a villanyautó-bizniszt. Fotó: Bill Pugliano / Getty Images
2022-ben még boldogan pózolt a Ford vezér az F-150-es pickup elektromos változata mellett. Mára azonban változott a helyzet. A gyártó újragondolja a villanyautó-bizniszt. Fotó: Bill Pugliano / Getty Images

A cégvezető most részleteket elárult a változtatásról. Farley a CNBC beszámolója szerint úgy látja, hogy több időt kaptak annak átgondolására, hogy miként valósítsák meg az elektromos átállást. Kitalálják, mi a legjobb megoldás az akkumulátorok biztosításában és hogyan építsék fel az új termelési láncot.

Figyelembe kell venni például az akkutechnológia gyors fejlődését, ami kockázatossá teszi egy konkrét megoldás megválasztását. Ez is egy érv amellett, hogy saját akkugyártó-kapacitás építése helyett egy másik céggel közös vállalkozásban oldják meg ezt a problémát.

A Ford továbbra is az elektromos autózásban látja a jövőt, de arra számít, hogy az átlagos autósok csak akkor váltanak majd az újdonságra, ha annak ára versenyképes lesz a hagyományos belső égésű motorral felszerelt autókéhoz képest. Ezért létrehoztak a cégnél egy részleget, amely a megfizethető árú villanyautókon dolgozik. Hogy ezek mikorra készülhetnek el, arról nem árult el részleteket a cégvezető.

Masszív mínusz a villanyautókon 

A vállalat elektromosautó-üzletága 4,7 milliárd dollár veszteséget szenvedett el 2023-ban. Ezt ellensúlyozta a hagyományos motorral szerelt autók eladásán és a flottaüzletág tevékenységén elért hét-hétmilliárd dolláros profit. A Reuters közölte, hogy az UAW szakszervezet sztrájkját követő béremeléseket 2 milliárdos költségcsökkentéssel akarják ellensúlyozni.

A befektetők örömmel vették, hogy az elektromos autók eladását akkor akarják felfuttatni, amikor azok gyártása már nem lesz veszteséges. Örültek annak is, hogy a Ford várakozásai szerint 2024-ben 40 százalékkal több hibrid autót adhatnak el, mint 2023-ban. Tavaly valamivel kevesebb mint 134 ezer ilyen autó kelt el.