Megerőszakolhatják az Audit, a BMW-t és a Mercit

2024.02.13. 09:55

Ha Donald Trump visszatérne a hatalomba a novemberi elnökválasztás nyomán, akkor első dolga lenne, hogy újra megpróbálja ráerőszakolni a kereskedelemről alkotott végtelenül egyszerű gondolkodását a világra.

Az európai autógyártók, élükön a prémiummárkákkal, az Audival, a Mercedesszel és a BMW-vel amerikai importjuk korlátázását szolgáló védővámok bevezetésével számolhatnak, ha Donald Trump az Egyesült Államok volt elnöke visszatérne a hatalomba. 

GettyImages-1998674936

Az Automotive News Europe azt írja, hogy Trump már 2016 és 2020 közötti elnöksége alatt is „pikkelt” a német prémiumokra, amelyek szerinte kedvező piacra lépési lehetőségeiknek köszönhetik sikerüket az amerikai piacon.

Tanácsadóival már tárgyalt azokról a lehetőségekről, elsősorban vámok bevezetéséről, amelyek segítségével kibabrálhatna velük. Emellett jó eséllyel az elektromos autózásnak is keresztbe tenne. Hoznának egy szabályt, amely korlátozná minden olyan villanyautó bevitelét az Egyesült Államokba, amely Kínában készült vagy kínai alkatrészeket tartalmaz. Szakértők szerint ezzel az intézkedéssel az elektromos autók európai gyártói járnának a legrosszabbul. Trump láthatóan nem szereti azt a sikert, amit a német prémiummárkák elértek.

Valami baja általában Németországgal is van – mondta Jürgen Pieper független piaci elemző. Ezzel mások is egyetértenek. Elképzelhető, hogy az esetlegesen visszatérő elnök olyan vámháborút kezdeményezne Kínával, hogy a fal adná a másikat, nevezetesen az EU-t is célkeresztbe venné.

Még az Európai Központi Bank elnöke, Christine Lagarde is figyelmeztetett arra januárban, ha Trump visszatér a Fehér Házba, akkor Európának fenyegetésekre kell számítania. Az Egyesült Államoknak 2023-ban 200 milliárd dollár hiánya volt az Európával folytatott kereskedelemben. (Ez az összeg lényegében  megfelel Magyarország éves GDP-jének.) A volt elnök erre hivatkozva már hivatali idejében is megpróbált bevezetni az Atlanti-óceánon átívelő kereskedelemben korlátozásokat, különös tekintettel a német autógyártók amerikai exportjára, ám környezete lebeszélte erről. Azóta azonban megcsappantak körülötte a mérsékelt republikánus politikusok, például Mit Romney, akik próbálták visszatartani az átgondolatlan húzásoktól.