Kaptak még pár évet a Mercedes hagyományos autói
Az elektromos autók iránti kereslet az elmúlt év második felében látványosan gyengült, aminek következményei az idei év elején kezdenek igazán láthatóvá válni. Lépett a Mercedes is.
A Mercedes-Benz bejelentette, hogy öt évvel kitolja elektromos átállási programjának célkitűzéseit. Eközben rendeletlenül folytatják azt a munkát, amelynek keretében "tisztábbá teszik" belső égésű motorokat.
Ezzel a német luxusautó-gyártó felsorakozott azoknak a vállalatoknak a sorába (Ford, GM), amelyek a villanyautók gyengébb keresletére reagálva visszavesznek ambícióikból. A Reuters összeállítása szerint a cég 2021-ben még arra számított, hogy már 2025-ben termelésének 50 százalékát adják majd az elektromos és a hibrid meghajtású autók, ám most már csak 2030-ra várják ezt az arányt.
A három évvel ezelőtti cél főként az elektromos autók térnyerését jelezte előre. Az autógyártók és beszállítóik befektetései az elektromos átállásba kissé előreszaladtak az autósok átálláshoz képest az újfajta autók használatára.
Ola Kaellenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója, már 2023-végén arról beszélt, hogy még Európában sem lesz minden eladott új autó elektromos meghajtású 2030-ban, nem hogy a világ szegényebb részein.
Az elmúlt évben a villanyautó-eladások a teljes piac 11 százalékát érték el, és a hibridekkel együtt is csak 19 százalékot.
A cégvezető azt is elmondta, hogy a 2027-re tervezett új modellkínálat autóinak gyártása bőven kitarthat a 2030-as évek közepéig. A bejelentéseket díjazta a tőzsde, a vállalat részvényei majdnem 6 százalékkal drágultak az új stratégia meghirdetése után.
Ami a 2024-es kilátásokat illeti, az európai gazdaság növekedésének lassulása, a beszállítói szűk keresztmetszetek, továbbá az USA, Európa és Kína közti kereskedelmi feszültségek rontják az autógyártók lehetőségeit. Az első negyedéves eladások elmaradhatnak az egy évvel korábbitól, főként azért, mert Boschtól vásárolt 48 voltos rendszerekből nem kapnak elegendőt.
A Mercedesek eladásaiban továbbra is 19-21 százalék maradhat a villanyautók és a hibridek aránya. A profitráta a személyautókon 2023-ban elért 12,6 százalékról 10-12 százalékra mérséklődhet. A furgonok esetén 15,1 százalékról 12-14 százalékra csökkenhet. A Mercedesek átlagára főként az új technológiákkal kapcsolatos kutatási és fejlesztési költségek növekedése miatt 2 százalékkal, 74 200 euróra (28,8 millió forint) emelkedett.