Rendületlenül folytatódik tovább az árverseny az elektromos autók kínai piacán, a Tesla próbálja átvenni a kezdeményezést, de minden árcsökkentésre hasonló választ kap ottani versenytársaitól. Az amerikai piacon viszont pont az ellenkezőjét csinálta az amerikai gyártó.
A kínai piacon nagyon erős a helyi konkurencia
A listaárak egyszerű csökkentése helyett többféle kedvezménnyel próbálja visszacsalogatni a kínai autósokat a Tesla, amelyet a világ legnagyobb autópiacán háttérbe szorítottak a helyi autógyártók. Csak március végéig tartanak új kedvezmények, hogy ellensúlyozzák a tavasz elejére jellemző holtszezont az új autók piacán. További korlátozás, hogy a raktárakban autókra vonatkoznak az árengedmények. Akik a Model 3 vagy a Model Y típusokat választják, azok maximum 34 600 jüan - 1,75 millió forint - kedvezményre lehetnek jogosultak – idézte a Reuters az amerikai autógyártó posztját, amelyet a Weibo blogportálon jelentetett meg.
Az egyik kedvezmény a Teslával partnerségben nyújtott biztosításokra vonatkozik. Alapesetben 8 ezer jüan (400 ezer forint) árengedményt kaphatnak a vásárlók, ám ha a színválasztásban nem kukacoskodnak, akkor ez felmehet 10 ezer jüanra (500 ezer forint). A Model Y esetén korlátozott időtávra vonatkozóan olyan finanszírozási módot lehet választani, amivel 16 600 jüant (840 ezer forint) spórolhat meg a vásárló.
A rendelkezésre álló készleten lévő autók számáról nem adott pontos tájékoztatást az autógyártó. Vélhetően azért van szükség az újabb akcióra, mert a Model 3 január 1-jétől és a Model Y február 1-jétől bevezetett árkedvezményei nyomán nem fogytak el az autók.
Eközben a Tesla legnagyobb helyi versenytársa, a BYD március 1-jéről csökkentette Song Pro néven futó SUV-k árát 15,4 százalékkal. Ezt megelőzően februárban szabályos diszkontoffenzívával adott hátszelet számos új autója értékesítésének. A Geely Auto, a BYD legnagyobb helyi versenytársa Galaxy L6 és L7 típusa árát csökkentette 15, illetve kilenc százalékkal március 1-jétől.
Amerikában viszont...
Miközben Kínában kénytelen árat csökkenteni az amerikai piacon más az irány, legalábbis a Model Y esetében. Ezt az autót ugyanis 1000 dollárral - 363 ezer forinttal - adja drágábban a gyártó.
Márciustól az olcsóbb Model Y-ért a tavasz első hónapjából tíz dollár híján 44 ezer dollárt - 16 millió forintot - kér, az hosszabb hatótávú változatért 49 ezer dollárt - 17,8 millió forintot - kell fizetni. A Performance kivitel és a Tesla más típusainak ára nem változott.
Elon Musk, az autógyártó vezérigazgatója meg is magyarázta a dolgot. „A nagyüzemi termelés alapszabálya, hogy a gyáraknak folyamatosan termelniük kell ahhoz, hogy gazdaságosak legyenek, miközben a termékeik iránti kereslet szezonálisan változik.” A cégvezető javára kell írni, hogy amikor ezt posztolta az X-en (a korábbi Twitteren) februárban egy autós megjegyzésére reagálva, jelezte, hogy a márciusban árat fognak emelni.
Lehet, hogy sokan nem hittek neki, azt gondolták, hogy csak szúrkálni akarja az autóvásárláson gondolkodók fenekét, hogy ne halogassák a döntést. Az USA-ban az elmúlt év második fele arról szólt, hogy az autósok inkább hidrid meghajtású modelleket választottak az akkumulátoros villanyautók helyett.
A magasabb árak és az újdonsággal kapcsolatosóvatosság mellett sokszor az is emellett szólt, hogy egyes típusok elvesztették a vásárlásukat támogatóadókedvezményt, mert túl sok alkatrészük származott Kínából.A Tesla januárban arra figyelmeztette tőzsdei befektetőit, hogy idén jóval kisebb tempóban fognak bővülni eladásai, mint 2023-ban.