Városban csak 30-cal! Jó vagy rossz?
Bár az autósok egy része nem igazán kér a sebességkorlátozásból, ám a baleseti statisztikák ellenük dolgoznak.
Egyre több európai városban vezetik be a 30-as sebességhatárt. Számos európai városban korlátozták az autók megengedett legnagyobb sebességét 30 km/h-ra az ezt követően készült statisztikák azt mutatják, hogy a lépés nem volt hatástalan – derül ki a Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (European Transport Safety Council – ETSC) oldalán megjelent cikkből, amely a norvég közlekedésgazdasági intézet felmérésének eredményeiről számol be.
A kutatás hat nyugat-európai, illetve egy spanyolországi város tapasztalatait összegzi, amelyek nemrégiben vezették be a helyi közlekedésben a 30-as limitet. Az érintett települések arról számoltak be, hogy a változtatással elérték-e a kívánatos hatásokat.
Az egyik fontos eredmény, hogy a közlekedés valóban lassult. Az autóvezetők tehát általában betartják az új szabályt. A másik haszna a korlátozásnak, hogy csökkentek a közlekedési baleseteket, különösen a legsúlyosabbak, amelyekben gyalogosok és biciklisták szenvedtek sérüléseket. Grenoble és Bilbao városában mérik a légszennyezés, Brüsszelben a zajszennyezés alakulását. Ezek is a mutatók csökkentést mutatnak.
A tanulmányból kiderült továbbá, hogy a városok többsége nemrégiben, jellemzően a koronavírus-járvány alatt (2020-2021-ben) vezette be az új szabályt. Ezért nem gyűlt össze olyan nagy mennyiségű információ a 30-as korlátozásról, ami elegendő lenne általános következtetések levonásához. Nem egyértelmű, hogy a pozitív változások más városok esetén is borítékolhatóak lennének-e vagy sem.
Ugyanakkor minden érintett településen ugyanazokat a tapasztalatokat szerezték a szakemberek. Ennek alapján a norvég kutatók szerint érdemes arról beszélni, hogy általánossá tegyék az európai városokban a 30-as sebességhatárt. A tanulmány elkészülte után csatlakozott a „30-as mozgalomhoz” az olaszországi Bologna, amely két héttel a korlátozás bevezetése után pozitív eredményekről számolt be. Az Egyesült Királysághoz tartozó Wales tartomány városaiban 30 mérföld/órás limitet vezettek be tavaly szeptemberben. Ez is az sebesség csökkenését hozta.