Hiába „fűtött be” a kínai autópiacon a BYD
A BYD halad a kínai villanyautó-piac élén, amely minden típusa árát érezhetően csökkentette, ám a helyi versenytársak sem akarnak lemaradni.
Az év első két hónapjában némileg csökkent az elektromos autók értékesítésének növekedési üteme Kínában, a világ legnagyobb autópiacán – adta hírül a Reuters az ottani autógyártók szövetségének adataira hivatkozva. A tisztán elektromos meghajtású autók eladásai 18,2 százalékkal bővültek 2024. januárban és februárban, szemben a 2023-as egész évi 20,8 százalékos tempóval.
Ha a konnektorból tölthető hibrideket is figyelembe vesszük – Kínában ezt a két autófajtát együtt „új energiájú járműveknek” nevezik –, akkor más a kép. Ezek eladásai 37,5 százalékkal bővültek 2024 eddig eltelt hónapjaiban, miközben a 2023-as éves adat 36,2 százalék volt. Mindkét növekedési adatra igaz, hogy meghaladta a teljes autópiac 16,3 százalékos átlagos bővülését.
A villanyautók és a konnektorról tölthető társaik összesített részesedése az év első két hónapjában 33,5 százalék volt. Egy évvel korábban, 2022 első két hónapjában még 28,3 százalékon állt ez az arány. Ezzel fokozatosan háttérbe szorítják a hagyományos meghajtású autókat. Ez a következő időszakban felgyorsulhat, miután az elektromos és konnektorból tölthető elektromos autók néhány típusának ára pariba került a belső égésű motoros autókéval.
Az exportra nem lehet panasz
A piacot fűtő árverseny élén a BYD halad, amely jobban csökkenti autói árát, mint versenytársai. Összesen 13 modellnél, 2023-as kínálata 93 százalékánál hirdettek akciókat idén év elején. Átlagosan 17 százalékot engednek el autóik korábbi árából. A versenybe tucatnyi helyi gyártó szállt be a Geely Autótól kezdve a GAC Aionon át a Xpeng startupig. Ezek a cégek 9–17 százalékos diszkontokkal próbálják elcsábítani az autósokat. Ennek eredményeként a BYD részesedése a tisztán elektromos és konnektorról tölthető autók kínai piacán 30,7 százalékra mérséklődött februárban, ami a Reuters számításai szerint 2022 óta a legalacsonyabb adat.
Az autógyártó februárban termelésének 19 százalékát exportálta, ami rekord. A 2023-as év egészében mindössze 8 százalék volt ez az arány. Az autógyártó-szövetség adatai szerint az összes helyi vállalat együtt közel 300 ezer autót vitt ki az országból 2024 második hónapjában. Az egyik kedvelt exportpiac Ausztrália, ahol nem fékezik korlátozó szabályok a külföldön gyártott villanyautók vásárlását.