Lemásolná a kínaiakat a Renault

2024.03.20. 15:01

Az úgynevezett fejlesztő állam gazdasági modelljét ajánlja az európai döntéshozók figyelmébe a Renault  tanulmánya, amely szerint e nélkül az európai autóipar az elektromos átállás áldozatául eshet.

Az európai döntéshozóknak a kínai gazdasági modellről kellene példát venniük ahhoz, hogy felrázzák a kontinens autóiparát, amely teret veszít a kőkemény világpiaci versenyben a Renault stratégiai elemzése szerint.

A jelentést Luca de Meo, a francia autógyártó vezérigazgatója írta alá, jelezve, hogy cége álláspontjáról van szó. Az elemzés kiindulópontja szerint az öreg kontinens gazdaságának kiemelkedő pillérét, az autógyártást ostrom alá vették a kínai elektromos autók. Ezeket részben európai gyártók, köztük a Renault-hoz tartozó Dacia gyártja az ázsiai országban, de számos, az iparágban viszonylag új kínai gyártó működik. Az európai cégek és kínai vagy akár egyesült államokbeli versenytársaik kiegyenlítetlen versenyt vívnak.

3b5441d6-41f3-11ea-a879-e56a76ed3e8a-min

Az USA-ban a környezetvédelmet támogató Inflation Reduction Act segíti az elektromos autók értékesítését és az értéklánc leválasztását a kínai akkumulátorgyártó háttéripartól. Kínában kiemelkedően nagy állami támogatások tolják előre a villanyautók gyártását.

Eközben Európában jóval magasabbak az energiaköltségek, mint akár az USA-ban, akár Kínában, és a bérköltségek 40 százalékkal haladják meg az ázsiai ország munkaerőköltségét. Ezt fejeli meg, hogy az Európai Bizottság több tucat új szabályozást tervez bevezetni 2030-ig a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében, amelyek teljesítése tovább növeli a helyi autógyártók kiadásait - idézi a Renult-elemzést a CNBC. 

Nem szégyen másoktól tanulni

Ezek alapján ajánlja a Renault, hogy Európában kínai mintára kellene támogatni az autóipart. Ennek részeként új iparpolitikai stratégiát kellene kidolgozni, és létre kellene hozni egy testületet, amely felülvizsgálja a szabályozások hatását az autógyártásra. Javasolják a „zöld gazdasági övezetek” létrehozását a kínai „különleges gazdasági övezetek” mintájára. Az ezekben működő vállalatok pénzügyi és infrastrukturális kedvezményeket élveznek. Európai együttműködéssel enyhíteni kellene a rövid távú profitban érdekelt tőzsdei befektetők nyomását a reálgazdaság szereplőire. Kínában az állam közreműködésével hangolják össze a pénzügyi intézmények és a feldolgozóipari vállalatok együttműködését az olyan hosszabb távú célok elérésében, amelyek nem feltétlenül ígérnek nyereséget

A Renault az önvezetés technológiájának területén is Kínát látja követendő példának. A lényeg az lenne, hogy európai szintű összefogással el kellene érni a technológia megosztását. Az okos autóvezetést támogató eszközök részegységeinek 70 százalékán osztozniuk kellene az autógyártóknak, hogy spóroljanak ezek magas önálló fejlesztési költségein.

A francia autógyártó jelentése figyelmeztet a tét nagyságára. A kontinens GDP-jének 8 százaléka köszönhető az autóiparnak. Az ágazat 13 millió embernek ad munkát és évente 102 milliárd euró kereskedelmi többletet ér el. Az állami adóbevételek 20 százaléka, közel 400 milliárd euró köszönhető az iparág cégeinek. Ez veszhet el, ha a szabályozásért felelős szervezetek, a finanszírozás intézményei és az ágazat vállaltai nem találják meg a közös hangot. Az elektromos átállás jó lehetőséget kínál egy ilyen együttműködésre, ám ez egyben kényszer is. Csak ezt egyelőre nem ismerték fel az érintettek.