Komoly probléma van a 2026-os szabályokkal, módosítani kényszerült a Forma-1

2024.04.10. 11:45

Jó ideje tudjuk már, hogy 2026-ban ismét jelentős szabályváltoztatások lesznek a Forma 1-ben. A friss motorszabályokat már rég véglegesítették: az autókból kikerül az MGU-H, azaz a hőenergia visszanyerő rendszer, miközben az elektromos rásegítés már a lóerők 50 százalékáért lesz felelős.

Az aerodinamika terén is átfogó változásokat terveznek, ám ezek részletein még dolgoznak az illetékesek. Az biztos, hogy – szabályozott keretek között – megjelennek az autókon a hosszú ideje tiltott aktív aerodinamikai elemek. Bár tulajdonképpen a jelenleg is használt DRS (állítható hátsó szárny) is ebbe a kategóriába tartozik, csak az előzések megkönnyítésére használható. Ezzel szemben az új szabályrendszer aktív elemei várhatóan az egész futam során használhatóak lesznek, így a körözés szerves részeivé válnak. Az elképzelés szerint az elemeknek két állása lesz: egy kis légellenállású az egyenesekre, és egy nagy leszorítóerejű a kanyarokra, melyek között – remélhetőleg – a pilóták szabadon válthatnak majd.

GettyImages-2100557790

A technikai szabályokért felelős FIA jelenleg több különböző koncepciót is vizsgál az új autókat illetően. Az eredeti elgondolás szerint csak a hátsó szárny kapott volna újabb aktív aerodinamikai megoldásokat, ám friss hírek szerint ez az elképzelés teljes zsákutcának bizonyult. Az F1-es mezőny egyes csapatai ugyanis katasztrofális eredményekkel találkoztak, mikor kipróbálták a szimulátorban az új autót.

A motorsport.com forrásai szerint az aktív aerodinamikai rendszer miatt annyira lecsökkent a tapadás a hátsó tengelyen, hogy az autók gyakorlatilag vezethetetlenné váltak. A szimulátorpilóták egyenesekben, nagy tempónál veszítették el az uralmat az autó fölött, mely a legkisebb irányváltások hatására is instabillá vált. A probléma a teljesen felborult aerodinamikai egyensúly: a jelenlegi DRS-nél háromszor hatékonyabb hátsó aktív aerodinamikai elemek nyitásakor az autó balansza szélsőségesen előre tolódik, ahol a fix első szárny továbbra is jelentős leszorítóerőt termel.

Az új autókat emiatt állítólag annyira óvatosan lehet csak vezetni, hogy a köridejeik még a jelenlegi Formula 2-es mezőny szintjénél is lassabbak.

A motorsport.com szerint az FIA illetékesei végül megbeszéléseket tartottak a szimulátoros tesztekben résztvevő csapatokkal, és megállapították, hogy muszáj lesz változtatniuk az eredeti terveken. Állítólag most egy olyan koncepció kidolgozása folyik, melynél a hátsó- mellett az első szárny is aktív aerodinamikai elemeket kap, így az autó egyensúlya az egyenesekben is megfelelő lesz.