Rossz idők járnak Németország legerősebb autómárkáira, a legkülönfélébb gondok miatt gyengén alakulnak az eladásaik.
Folytatódik a magyarországi gyárakkal is rendelkező német prémiummárkák háttérbe szorulása Kínában párhuzamosan azzal, hogy az ottani villanyautó-gyártás a prémiumszegmensben is szemrevaló autókkal bombázza a vásárlókat.
Az idei év első negyede nem csupán a kereslet gyengesége, hanem például a Mercedes-Benznél beszállítói gondok miatt is rosszul sikerült. A BMW eladásai 3,8 százalékkal maradtak el a kínai piacon 2024 első negyedévében 2023 első három hónapjához képest, a Mercedes-Benz 12 százalékkal értékesített kevesebb autót, mint egy évvel ezelőtt, a Porsche 24 százalékos mínuszt volt kénytelen elkönyvelni.
A Reuters összefoglalója szerint ez elsősorban arra vezethető vissza, hogy a pekingi kormány erőfeszítései a kínai gazdaság felpörgetésére egyelőre visszafogott eredményeket hoztak. A német prémiumok az Egyesült Államokban szabályosan falnak mentek, miután a kikötői hatóságok nem engedtek levámolni több ezer Porschét, Bentleyt és Audit. A magyarázat szerint olyan kínai gyártmányú alkatrészek vannak bennük, amelyeket mélyen alulfizetett dolgozók kényszermunkájával állítottak elő. A Porsche eladásai ennek nyomán az amerikai piacon az első negyedévben 23 százalékkal maradtak el az előző év azonos időszakáétól.A Mercedes-Benz tájékoztatása szerint beszállítói gondjai is vannak az ázsiai hálózatában kialakult szűk keresztmetszetek miatt. Ennél többet nem árult el a vállalat. Emellett mindegyik autógyártó modellfrissítések előtt áll. A Mercedes például az E-osztályt cseréli Kínában, a Porsche a Panamera és a Taycan új változatával áll elő.
Az autógyártók lényegében satuba kerültek: egyidejűleg kell szembe nézniük az egyre növekvő fejlesztési költségekkel és a gyengülő kereslettel. Ez különösen igaz teljesen elektromos meghajtású modellekre. Mindennek tetejébe még hazai piacukon sem számíthatnak menedékre. A német autóipari szövetség, a VDA friss jelentése szerint ugyanis több autót értékesítettek ugyan az autógyártók Németországban 2024 első három hónapjában, mint 2023 első negyedévében, de az eladások még mindig 21 százalékkal maradnak el a 2019-es mennyiségtől.