USA: Meglepően veszélyesek a futárok furgonjai a spórolás miatt
- Az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) szerint, ha az Egyesült Államokban a könnyű, négy és fél tonnánál nem nehezebb furgonok fel lennének szerelve vezetésbiztonsági rendszerekkel, felére lehetne csökkenteni a balesetek számát.
- Beszédes adatok a balesetekről: az IIHS a 2016 és 2021 között keletkezett rendőrségi statisztikai adatok alapján készítette az elemzését, amelyből kiderül, hogy ezen időszak alatt 935 ezer olyan baleset történt, amelyben könnyű teherszállítók voltak érintettek, ebből 98 ezer baleset sérüléssel járt, és 3637 halálos áldozattal végződött.
Ahogy az egész világon, az Egyesült Államokban is a koronavírus-járvány idején felpörgött e-kereskedelem nyomán jelent meg rengeteg furgon az utakon. Baleseti statisztájuk viszont csapnivaló.
Ha a legfontosabb elektronikus biztonsági rendszerekkel ellátnák az Egyesült Államok városaiban közlekedő csomagszállító furgonokat, akkor majdnem felére lehetne csökkenteni azoknak a tragikus baleseteknek a számát, amelyekben ezek is érintettek – közölte az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) közlekedésbiztonsági szervezet.
Rengeteget visznek belőlük
Az IIHS 2016 és 2021 között született rendőrségi statisztikai adatok alapján készítette ezt a becslést. Eszerint a könnyű, négy és fél tonnánál nem nehezebb teherszállítókat első ütközést megelőző, sávelhagyásra figyelmeztető, holttérfigyelő és intelligens sebességasszisztens rendszerrel (ISA) kellene ellátni.
Ezzel megelőzhető lenne a rendőrségi jelentésekben szereplő ilyen járművek ütközéseinek 26, sérülést okozó baleseteinek 22 és halálos áldozattal járó eseteinek 37 százaléka.
Az ügy jelentőségét mutatja, hogy Wards Intelligence piackutató cég adatai szerint az USA-ban minden évben félmillió ilyen kisáruszállítót adnak el. A nehezebb autók balesetei súlyosabbak, és az ilyen esetek gyakorisága nő. A gyalogosok halálával végződő esetek száma 83 százalékkal ugrott meg a 2009-es mélypont óta. A kerékpárosok esetén 75 százalékos a növekedés ugyanebben az időszakban.
Az IIHS szakemberei az említett ötéves periódus baleseteinek részleteit vizsgálták. Egyik elemzésükben például azt vették szemügyre, hogy milyen segítséget nyújthatott volna az ISA rendszer, ami még a személyautókban is viszonylag új elektronikus biztonsági megoldás. Egyik képessége, hogy a megengedett sebességhatárok alatt tartja a járművek tempóját. Ezért a kisteherautók gyorshajtás okozta baleseteit tekintették át a szakértők a rendőrségi jelentésekben. Az ilyen autók a vizsgált időszakban több mint 935 ezer rendőrségi jelentéssel végződött balesetben szerepeltek. Ezek közül 98 ezer esetnek volt sérültje és 3637 ember vesztette életét. A frontális ütközések adták a halálos végű balesetek ötödét, a sávelhagyásosak a 11 százalékát, a sebességtúllépés a tíz százalékát. Az említett négy elektronikus eszközzel kapcsolatban rendelkezésre álló adatok azt mutatják, hogy ezek igencsak hatásosak, a rendőrségnek jelentett ráfutásos baleseteket például a felére csökkentették. A könnyű teherszállító járművek esetén ez az arány azt jelentené, hogy 77 ezer ütközést lehetne elkerülni egy évben. A gyalogos balesetek kockázata a korábban szerzett adatok szerint 27 százalékkal mérsékelhető, ami azt jelenti, hogy évente 1200 olyan balesetet lehetne elkerülni, amelyben kisáruszállítók ütnek el gyalogosokat.