- Magazin
- Hírek
- talgo
- felvasarlas
- hernádi zsolt
- ganz-mavag europe zrt.
- vasútijármű gyártás
- vasút
- vonat
Gigahitelt kaptak Hernádiék, hogy megvegyék a Talgót
- Nagyon szeretné felvásárolni egy magyar cég a neves spanyol vasúti járműgyártót.
- A spanyol állam nem szeretné, ha amagyar cég vásárolná meg a Talgót.
- A Ganz-MaVag a magyar államtól gigahitelt kapott a felvásárlásra.
- Azt egyelőre nem tudni, hogy mit szeretnének kezdeni a céggel a magyarok.
A 24.hu szerint, az Eximbank egy gigahitelt adott a Hernádi Zsolt érdekeltségi körébe tartozó Ganz-MaVag Europe Zrt.-nek, hogy a magyar cég felvásárolhassa a spanyol Talgo vasútijárműgyártót. Ahogy azt egy korábbi cikkünkben említettük, még nem lefutott meccs a spanyol vonatgyártó cég megszerzése, ugyanis a spanyol kormánynak fenntartásai vannak a felvásárlással kapcsolatban. Ettől függetlenül a magyar oldalon már mindent előkészítettek.
Külföldi sajtóbeszámolók szerint a magyar ajánlat elég meggyőző volt a Talgo legnagyobb tulajdonosai számára, ám spanyol kormánykörökben korántsem ilyen egyértelmű az ügylet támogatása. Stratégiai cégek esetében a spanyol kormány jóváhagyása szükséges a felvásárláshoz, a Talgo pedig stratégiai jelentőségűnek számít, mivel hozzáfér az ország vasúti hálózatáról és nemzetbiztonságáról szóló érzékeny információkhoz. Azonban Óscar Puente, a baloldali spanyol kormány közlekedési minisztere felől olyasmi hangzott el még márciusban, hogy mindent megtesznek a magyarok megállítása érdekében. Attól tartanak ugyanis, hogy orosz befektetők vagy maga az orosz állam áll a felvásárlási akció mögött.
A felvásárlásra bejelentkezett Ganz-MaVag Europe Zrt.-t tavaly év végén kifejezetten erre a projektre gründolták, papírforma szerint 55 százalékos tulajdonosa a Ganz-MaVag Holding Kft. (közvetetten a Solva II. Magántőkealap, amelynek főrészvényese Törő Csaba, az alapkezelő a Hernádi Zsolt vezette Mol Nyrt.-é), a kisebbséget pedig – bár ez az Igazságügyi Minisztérium naprakész cégnyilvántartásából nem derül ki, a magyar állam nagybevásárlásait intéző Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. birtokolja. Az Igazságügyi Minisztérium cégnyilvántartásában ugyan nem látszik a Corvinus-tulajdonlás (a szabályok szerint nem is kell feltüntetni az 50 százaléknál kisebb tulajdonost), de a hvg.hu kikotorta, hogy még februárban 6750 euróval besunnyogott a vonatbizniszbe a magyar állam. A Corvinus vesz részt az olyan nagy akciókban, mint amilyen az összesen 660 milliárd forintos Vodafone Magyarország Zrt. kivásárlása volt, de ezt a céget jelölték ki a Budapest Airport Zrt. 80 százalékának megvételére is.
A hitelbiztosítéki adatok alapján úgy fest, hogy a Talgo megvételéhez az állam hitellel is besegít. A Ganz-Mavag Europe Zrt.-ben 55 százalékot birtokol a Ganz-Mavag Holding, ennek alapján a Talgoért ajánlott 619 millió eurós vételárból 340,45 millió euró esne rá. Ez igen közel esik az üzletrészeire kikötött biztosíték összegéhez.
A megajánlott vételárból a Corvinus Zrt.-re a tulajdonrésze alapján 278,55 millió euró jutna. Eddig nem közölték, hogy az állami befektetési cég mennyivel és hogyan száll be a Talgo-üzletbe, de mint korábban kiderült, a Corvinusnál idén január végén komolyabb tőkeemelésre kerítettek sort, készpénzben 305 millió euró (122 milliárd forint) tőkeinjekcióhoz jutott.
A Talgo egyébként a tavalyi tőzsdei jelentésében imponáló adatokat közölt: az árbevétele 652 millió euróra, rekord szintre nőtt, ugyanez a helyzet a 4,2 milliárd euróra hízott a rendelésállományával, és közben a nyereségtermelő képessége is nagyot ugrott, az EBITDA-ja (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) 55 százalékkal, 76,5 millió euróra nőtt.
A spanyol kormánynak három hónapja van arra, hogy döntsön a magyar ajánlatról. Közben azonban kiderült, hogy a Ganz-MaVag nem az egyedüli kérő, sőt úgy fest, a spanyol oldalon azon dolgoznak, hogy mások, pénzügyi befektetők, gyártók is beszálljanak a Talgoért folyó vetélkedésbe. Várunk más szereplőket – mondta a már említett közlekedési miniszter az Alstom, a CAF és a Stadler, a legnagyobb gyártók, valamint a japán Hitachi és a német Siemens vezetőinek jelenlétében. Március végén a Reuters arról írt, hogy Talgo 40 százalékát tulajdonló főrészvényes tárgyalásokat folytat a svájci Stadler Raillel részesedése értékesítéséről. E nagy múltú, a vasútijárműgyártásban évtizedek óta jeleskedő cégeknek, minden bizonnyal van elképzelése arról, hogy mit kezdjenek majd a Talgóval, de hogy a Ganz-MaVagnak milyen céljai vannak a spanyol céggel, arról semmit sem tudni jelenleg.
(via: 24.hu)