Az egyik legszigorúbb szabályozás miatt extrém biztonságosak a dán utak

2024.05.10. 16:04

  • Dániában az uniós átlagnál jóval kedvezőbb a közlekedési balesetek statisztikája. Egymillió lakosra vetítve tavaly 27 halálos áldozat volt, szemben a 46 fős EU-s átlaggal. 
  • Az elmúlt tíz évben Dániában a sebességtúllépés elleni intézkedések 497-tel csökkentették a gyorshajtásos balesetek halálos áldozatainak számát.
  • Az extrém gyorshajtók és ittas sofőröknél a járműelkobzás is benne van a pakliban. 

Dánia egyike azoknak az országoknak a világon, amelyek a legbiztonságosabb közúthálózattal rendelkeznek. A matek így néz ki: az egymillió lakosra jutó halálos áldozatok száma Dániában 27 fő volt, szemben az uniós tagállamok 46 fős átlagával. A dánoknál csak a svédek és a máltaiak értek el jobb eredményt - derül ki a Közlekedésbiztonság szakportál összefoglalójából, amely a dán szabályozást mutatja be.

dánia

A sebességtúllépés ellen hozott intézkedéseknek köszönhetően az elmúlt tíz évben 497-tel kevesebben vesztették életüket gyorshajtásos balesetben Dániában. A szabályozás része az is, hogy a súlyosan ittas, illetve visszaeső ittas elkövetők autóját végső esetben elkobozhatják.

Hasonlóan járhatnak a gyorshajtók. Aki például a megengedett sebességet kétszeresen túllépi, például 50 km/h-s tempó helyett 101 km/h-val megy, vagy autópályán gyorsabban hajt 200 km/h-nál, az a szankciók sorával néz szembe. A legkevesebb, hogy pénzbírságot szabnak ki rá, a következő, hogy bevonják a jogosítványát, a legsúlyosabb pedig az, hogy véglegesen lefoglalják az autóját. A dánok nem elégszenek meg ezzel.

A jövőben is kőkeményen fognak fellépni az extrém gyorshajtással szemben. Ennek szellemében találták ki a „Lassíts tovább – még egy kicsit!” kampányt. Ez a cím arra utal, hogy az ország területének kétharmadát kitevő Jylland-félszigeten 2014 és 2023 között 85,4 km/h-ról 81 km/h-ra csökkent az autók átlagos sebessége lakott területen kívül. Ezt akarják még jobban lefaragni.

Osztrák és magyar példa

Idén Ausztria is olyan szabályozást vezetett be, amely alapján az extrém gyorshajtás esetén szintén elkobozhatják az érintettek autóját. 

A héten megjelent cikkünkben pedig azt mutattuk be, hogy milyen a magyar szabályozás, amely elméletileg lehetővé tenné az elkobzást, de egy ilyen drasztikus intézkedés bevezetése egyelőre nincs napirenden