Vezess úgy, mint a nők, kevesebb lesz a baleset – mondja egy francia szervezet

2024.05.16. 12:48

  • Azzal kampányol egy francia közlekedésbiztonsági szervezet, hogy ha mindenki úgy vezetne, mint a nők, akkor sokkal kevesebb baleset lenne az utakon
  • Ezt statisztikákkal támasztják alá, melyek szerint a halálos balesetek 84 százalékáért felelnek férfiak, csak a maradékáért a nők
  • A női sofőröknek nyolcszor kisebb az esélye, hogy halálos balesetet szenvednek és a szabályokat is ritkábban szegik meg

Figyelemfelhívó kampányt indított a francia Victimes & Citoyens közlekedésbiztonsági egyesület, melynek a jelmondata elég érdekes üzenetet közvetít. Azt állítják, hogy ha mindenki úgy vezetne, mint a nők, akkor az utak sokkal biztonságosabbak lennének. Ez bár úgy hangzik, mint egy újabb hergelés a két nem között, valójában statisztikákkal alátámasztott tényt közölnek. A plakátokon megjelenő QR-kód beolvasása után ezeket bárki megnézheti.

A francia közlekedésbiztonsági megfigyelő központ adatai szerint a halálos balesetek 84 százalékáért, a súlyos sérüléssel járó balesetek 75 százalékáért és az ittas vezetésből fakadó balesetek 93 százalékáért a férfi sofőrök felelősek. A maradék százalékokat a nők teszik ki, akik egyébként sokkal kevesebb szabálysértést követnek el és nyolcszor kisebb az esélyük arra, hogy halálos balesetet szenvedjenek.

https   www.ca

Bár elsőre torznak tűnhet a statisztika amiatt, hogy arányaiban hány férfi és hány nő vezet, de Franciaországban ebben nincs olyan nagy különbség. Egy korábbi tanulmány adatai szerint a sofőrök 42 százaléka nő és éves szinten átlagosan 11 200 kilométert autóznak, míg a férfiak 12 500-at, tehát nincs nagy eltérés. Ebből pedig tényleg azt a következtetést lehet elvonni, hogy a nők körültekintőbben, biztonságosabban vezetnek, mint a férfiak. Ezt egyébként nemrég egy amerikai tanulmány is alátámasztotta, mely a férfi és női sofőrök baleseti statisztikáit vizsgálta 1975 és 2021 között.

Ősi viselkedésmintákig mehetünk vissza

Anno foglalkoztam a férfi és női sofőrök közötti különbségekkel egy régebbi cikkemben. Egy pszichológussal készítettem interjút a kérdésben, aki azt mondta, hogy napjainkra nehéz következtetéseket levonni csupán nem alapján, hiszen mindegy, hogy férfi vagy nő, az ember az ember. Az ősi viselkedésminták azonban még mindig benne lehetnek a nemekben, ez okozhat különbséget a forgalomhoz való hozzáállásban.

A nő szerepét tekintve gondoskodó – az utódok miatt –, kapcsolatot ápol és törekedik a biztonságra. Ebből fakad, hogy kevésbé hajlamosak agresszív vezetésre, meggondolatlanságra és toleránsabbak más közlekedőkkel szemben, kerülik a konfliktust. Ezzel szemben a férfi a védelmező és a domináns vadász szerep, így hajlamos agresszívabban, fölényesebben reagálni bizonyos helyzetekre.

Az ilyen ősi mintákat, bevésődéseket nem érdemes szó szerint értelmezni, kezelni. Ezek olyan jegyek, melyek anno hozzásegítették az emberiséget, mint fajt a fennmaradáshoz, nem azért alakultak ki, hogy leüvöltsük egymás fejét a forgalomban.

Forrás: Carscoops