Százhatvannal száguld a ServiceJet, az új osztrák tűzoltó- és mentővonat
- Hazánkban megszűntették, de Ausztriában még ma is működik a tűzoltóvonat rendszer.
- Az ÖBB 2030-ig, 18 darab ServiceJetet vásárol. Így teljesen megújítva a mentővonat parkját.
- A Stadler AG. vonataira és a tűzoltóvonat rendszer fejlesztésére 90 milliárd forintnak megfelelő eurót költ az ÖBB.
Hazánkban sem ismeretlen a tűzoltóvonat, mint különleges vasútijármű. Az elmúlt évtizedekben több ilyen különleges vasútiszerelvény is tartozott a MÁV állományába. E járművek azonban az elmúlt években teljesen kikoptak a nagyobb vasútállomásokról. Ennek a fő oka az, hogy Magyarország háborús fenyegetettsége elenyésző, ezért nem volt érdemes már fenntartani a tűzoltóvonat rendszert. (Azoknak, akik többet szeretnének megtudni a magyar tűzoltóvonatokról, ajánlom a Vasút blog nagyszerű írását a témában.)
Visszatérve a sógorokhoz: a svájci Stadler AG. és az Osztrák Állami Vasúttársaság (ÖBB), még 2018-ban írt alá egy keretszerződést, amelynek értelmében 2030-ig, 18 darab, korszerű, tűzoltó- és mentővonatot szállít a vasútijármű cég az ÖBB-nek. Az első ilyen motorvonatot most adták át az osztrák vasúttársaságnak.
A ServiceJet-nek keresztelt jármű, a hazánkban jól ismert Stadler FLIRT motorvonat műszaki alapjaira épül. A háromrészes mentővonat hibrid hajtásrendszerű. Ahol van kiépített felsővezeték, ott innen táplálja a ServiceJet a vontatómotorjait, ahol nincs felsővezeték ott a beépített dízel aggregát adja a hajtásrendszernek az áramot. A 160km/h-ás végsebességű jármű, 45 000 liter vizet és maximum 324 embert is tud szállítani. Tehát nem csak tűzoltónak, de evakuáló járműnek is használható az ÖBB mentővonata.
Az osztrák vasútnak most átadott különleges mentőjárművet Bécsben állítják szolgálatba, a maradék 17-et pedig a nagyobb pályaudvarok és az alagutak környékén állomásoztatják majd. Az ÖBB 2030-ig tartó, tűzoltó- és mentővonat megújítási és fejlesztési programja 230 millió euróba, azaz körülbelül 90 milliárd forintba kerül a vasúttársaságnak.