Olvasónk beszámolója alapján szombat délelőtt a 3547-es számú G43-as vonat látszólag különösebb ok nélkül megállt Budapest-Kelenföld állomás előtt párszáz méterrel, ahol közel másfél órát vesztegelt. Az utasokat nem engedték leszállni, sőt érdemi tájékoztatást sem kaptak a vonatszemélyzettől. Végül kicsit több, mint egy órával később a vonat elindult és megérkezett Kelenföld állomásra. Az incidens miatt három másik vonat kimaradt, mivel az érintett vonalszakaszt le kellett zárni.
Közel 45 perc állás után az egyik utasnak eszébe jutott, hogy a nála lévő bárki által beszerezhető négyszögkulccsal kiiktathatja az ajtóreteszelést, így néhányan le tudtak szállni a veszteglő vonatról, ők gyalog indultak Kelenföld állomás felé, veszélyes üzemi területen áthaladva.
A Mávinform tájékoztatása szerint a vonat a behaladást tiltó jelzést meghaladta, a váltókörzetben állt meg. Meg nem erősített információink szerint a jelzőmeghaladást az okozta, hogy a fedélzeti vonatbefolyásoló berendezés hamis jelzésképet mutatott.
Miért ekkora fennakadás az, ha a vonat „átmegy a piroson”?
A vasúton nem 30-40, sokkal inkább 1000-2000 tonnákat mozgatnak, a közútnál sok esetben nagyobb sebességgel. Így a vasúti biztosítóberendezés által leadott jelzés a szabályozás szerint szent és sérthetetlen, kvázi olyan mintha betonfal lenne. A jelzőmeghaladás éppen ezért vasúti balesetnek minősül és minden egyes alkalommal vizsgálatot kell indítani, ami helyszíni szemlével is jár. Így a vonat a szemle befejezéséig nem mozdítható el.
A Máv válaszol - ők az előírtak szerint jártak el
Szombaton, a Székesfehérvárról Kőbánya-Kispestre tartó, Budafokról 10:04-kor továbbindult G43-as vonat (3547) Budapest-Kelenföld állomás előtt 10:22 perckor állt meg eddig ismeretlen okból. Az esemény körülményeit még vizsgálja a vasúttársaság.
Még a helyszíni vizsgálat során, a váltók megvizsgálása után pár perccel lehetővé vált az addig a váltókörzetben álló szerelvény bejárása az állomásra, így már nem vált szükségessé az átszállítás. 11:26-kor – tehát alig több mint egy órán belül – beérkezett Kelenföldön az 1. vágány peronjához, ahol az utasok biztonságosan leszállhattak. Utasaink elnézését kérjük az okozott kellemetlenségért.
A vasúti közlekedés során az utasok kizárólag az utasforgalom részére kijelölt területeken tartózkodhatnak, amelyeket például a vonatjegy megvásárlásához, a várakozáshoz, a vonatra szálláshoz vagy az utazáshoz használhatnak.
Nyílt vonalon a síneken tartózkodni, gyalogolni, azon tiltott helyen – azaz nem kijelölt átjárón - áthaladni rendkívül veszélyes és tilos.
Számunkra az utasok biztonsága az elsődleges, épp ezért az átszállításokat kellő gondossággal, odafigyeléssel szervezik meg és végzik el a kollégáink. Az átszállításhoz, vagy a leszállításhoz és közeli állomásra – csomagokkal vagy akár kerékpárokkal együtt - történő bekíséréshez le kell állítani a vonatforgalmat az érintett vágányszakaszokon, és a Katasztrófavédelem munkatársainak segítsége is szükséges. Velük is le kell egyeztetni az átszállítás folyamatát. Ha például nehezen mozgó vagy fogyatékossággal élő utas is utazik, akkor róla is kellő körültekintéssel kell gondoskodni. Időt igényel az egyeztetés, az előkészület és a kivonulás is, amelyeket a munkatársaink igyekeznek a lehető leggyorsabban levezényelni.
A MÁV válaszából tehát kiderül, hogy azért nem szervezték meg az utasok átszállítását, mert maga a megszervezés több időt vett volna igénybe, mint ameddig a zavar tartott. Természetesen ez a módszer egy nyílt vonalon történő üzemzavar esetén teljesen helytálló, ám komoly kérdés, hogy az állomás belső területéről miért nem tudtak 3-4 alkalmazottat mozgósítani, akik biztonságosan kikísérték volna az utasokat, akik a vonatot többnyire amúgyis csak Kelenföld állomásig vették volna igénybe.