Mellékállást kapnak a sárga iskolabuszok
- Amerikai iskolabuszok napi „életciklusa” alaposan megváltozhat.
- A Zum közlekedési vállalat elektromos buszaiban tárolt elektromos energia egy részét visszatáplálják a kaliforniai elektromos hálózatba.
- Elektromos buszok V2G üzemmódban kihasználhatják a fogyasztás csúcsidejét.
Alaposan megváltozhat az amerikai sárga iskolabuszok napi „életciklusa”. Ezek a járművek napközben és éjszaka nem csinálnak semmit, ám a jövőben ezekben a holtidőkben is lesz dolguk, azoknak, amelyek akkumulátoros elektromos meghajtással rendelkeznek.
A Zum közlekedési vállalat, amely négyezer iskola diákját szállítja Amerika-szerte részben elektromos buszokkal, megállapodott az Oakland Unified School District iskolakerülettel, hogy a villanybuszaiban tárolt elektromos energia egy részét visszatáplálják a kaliforniai elektromos hálózatba. Az oaklandi lesz az első olyan amerikai iskolakerület, amelyet csak elektromos buszok fognak kiszolgálni.
Egyben ez lesz az első hely, ahol bevezethetik az úgynevezett V2G (vehicle to grid) technológiát, azaz a járművekben tárolt elektromos energia visszatáplálását az elektromos hálózatba. A megoldás logikus. A Ford F-150-es kisteherautóit egyes háztartások használják már arra, hogy amikor esténként a legnagyobb szükségük van az áramra, beszálljon otthonuk ellátásába. Éjszaka, amikor olcsóbbá az áram, újra feltöltik a járgányt árammal. Nagy különbség azonban, hogy egy buszban négy-hatszor nagyobb akkupakk van, mint egy Teslában.
Nyáron főüzemmé válhat a V2G hasznosítás
A Zum becslése szerint évente 2,1 GWh elektromos energiát tudnának így visszatölteni Kalifornia állam elektromos rendszerébe.
A vállalat célja, hogy országos szinten tízezer kétciklusú üzemmódban működő villanybusszal 300 GWh áramot adjanak a hálózatba. Sok hasonló kísérlet zajlik az országban, ám a Zum az első, amely úgy véli, ideje áttérni a tesztekről a normál alkalmazásra. Az Egyesült Államokban naponta 27 millió kisdiák megy iskolába, majd onnan haza sárga buszokkal minden nap. Az iskolabusz-hálózat az ország legnagyobb közlekedési rendszere. A félmillió sárga busztúlnyomó részét dízelmotor hajtja. A Zum úttörő akar lenni ezek átállításában elektromos meghajtásra és felhasználásukban V2G üzemmódban. Ezek a járművek éppen olyankor vannak használaton kívül, amikor a legnagyobb a fogyasztás az áramhálózatban: délután 5 és este 10 óra között. Ezt követően a garázsokban az egész éjszaka rendelkezésre áll feltöltésükre. Ugyanez a helyzet a délelőttel. Ugyanakkor a villanybuszok ára két-háromszor magasabb hagyományos meghajtású társaikénál, így jól jöhet üzemeltetőiknek a visszatáplált energia nyomán csökkenő áramszámla. És akkor még nem beszéltünk a nyárról, amikor rendes funkciójukban kihasználatlanok az iskolabuszok. Így de facto ipari akkumulátorokként hasznosíthatók az elektromos rendszerekben.