F1 kibeszélő: Leclerc megtörte az átkot, berágott Oconra a csapatfőnöke, mindenki szerint a másik a hibás

2024.05.27. 16:59

  • Leclerc végre megtörte a monacói átkot.
  • Verstappen szerint „ez nem volt igazán versenyzés".
  • Magnussen szerint Perez, Perez szerint Magnussen, Hülkenberg szerint Magnussen és Perez is hibás a futam eleji balesetben.
  • Kiakadt Oconra az Alpine csapatfőnöke.

Bár az időmérő még tartogatott izgalmakat, a 2024-es Monacói Nagydíj két kör után unalomba fulladt. A rajt után Magnussen, Perez és Hülkenberg balesete, Sainz defektje és Ocon látványos repülése borzolta a kedélyeket, de a piros zászlót követően a mezőny libasorban vonatozta végig szinte az egész versenytávot. Minden esetre az átok megtört: Charles Leclerc végre megnyerte a haza nagydíját, miközben Verstappen csak a hatodik lett.

Leclerc végre nyert Monacóban

Charles Leclerc számára az idei Monacói Nagydíj több szempontból is megváltást hozott. A helyi versenyző 2018-óta tagja a Forma–1 mezőnyének, de ezalatt még dobogóra sem tudott állni a hazai nagydíján, pedig többször rajtolhatott az első helyről. Volt, hogy a technika ördöge, volt, hogy egy elrontott boxkiállás rontotta el a versenyét, de most végre nem szólt közbe semmi, Leclerc pedig behozta a Ferrarit az első helyre.

GettyImages-2154745998

„Két vagy három körrel a vége előtt kiértem az alagútból, és észrevettem, hogy alig látok valamit, mert a szemeim sírni kezdtek egy kicsit. Ekkor azt mondtam magamnak: 'Charles, ezt most nem engedheted meg magadnak. Van még két három köröd a befutóig, hogy megnyerd a versenyt.' Rengeteget jelent ez nekem. Ez az a verseny, amit gyermekkori álmom volt megnyerni. A versenyzés iránti szenvedélyemet ettől a versenytől kaptam, az apámmal együtt, aki mindent megtett, hogy ide kerüljek." - fogalmazott az érzelmekkel átitatott pilóta.

„Ez nem volt igazán versenyzés"

Bár a Monacói Nagydíj egyébként sem a körömrágós izgalmairól híres, az idei verseny különösen unalmasan alakult. Bár normál esetben legalább a kerékcserék szolgáltatnak némi taktikai lehetőséget a csapatoknak, idén ezt szinte minden versenyző letudta az első körös piros zászló alatt. Végül az első 10 helyezett a rajtsorrendnek megfelelően ért célba, előzésre pedig szinte esélyük sem volt.

A futam után a hatodik helyezett Max Verstappen így érzékeltette, milyen volt a futam belülről: „Csak követni próbáltam Geroge (Russelt), közben óvtuk a gumikat, és nagyon messze voltunk a maximális versenytempótól. Természetesen mindez nagyon unalmas volt. Konkrétan félgázzal mentünk az egyenesekben, a szokásosnál eggyel magasabb sebességi fokozatban, négy másodperccel lassabb köröket futva az átlagosnál. Ez nem volt igazán versenyzés."

GettyImages-2154436095

A világbajnoki címvédő szerint változtatni kellene a pálya vonalvezetésén, hogy ne fulladjanak unalomba a monacói versenyek. „Először – amennyiben lehetséges – megpróbálnék megváltoztatni ezt-azt, mert ez növelné az izgalmakat. A hétvége összességében nagyon menő, csak a vasárnapok sajnos kicsit unalmasak. [...] A vonalvezetés megváltoztatására lenne szükség, mert jelen pillanatban nem lehet előzni."

Verstappen szavaival csapatfőnöke, Christan Horner is egyetért. A vezető szerint mivel a Forma–1-es autók a 2026-os szabályváltoztatások után sem lesznek érdemben kisebbek, csak a pálya megváltoztatása árán láthatnánk izgalmasabb futamokat.

Magnussen szerint Perez, Perez szerint Magnussen, Hülkenberg szerint Magnussen és Perez is hibás a futam eleji balesetben

A futam talán egyetlen emlékezetes mozzanatát Kevin Magnussen és Sergio Perez hozta össze, nem sokkal a rajt után. A Haas pilótája az első kanyart elhagyva bedugta autója elejét a szalagkorlát és Perez Red Bullja közé, ám a hely hamarosan elfogyott, a két autó pedig összeütközött. Perez és Magnussen először a jobb, majd a baloldali korlátnak csapódott, a mögöttük érkező Hülkenberg pedig nem tudta kikerülni a balesetet. Mindhárman kiestek.

 Az esetet természetesen minden résztvevő máshogy látta. Magnussen szerint Perez nem hagyott neki elég helyet, Perez szerint Magnussen volt túl agresszív, Hülkenberg szerint pedig mindkét versenyző hibázott. A versenybírók végül a baleset egyik résztvevőjét sem büntették.

Ocon majdnem kilökte a csapattársát – kiakadt az Alpine csapatfőnöke

Idei formájukhoz képest előkelő helyről kezdhette a futamot a két Alpine: Pierre Gasly a 10., Esteban Ocon pedig a 11. rajthelyet szerezte meg az időmérőn. Ennek ellenére a csapat pontszerzésről szőtt álmai kishíján már az első körben szertefoszlottak.

A rajt után, a nyolcas kanyarban Esteban Ocon egy finoman szólva is optimista előzési manőverbe kezdett saját csapattársa ellen, melynek végén a két autó összeért, Ocon pedig látványosan a levegőbe repült. Bár Gasly végül folytatni tudta és pontot is szerzett, a balesetet előidéző csapattársa feladta a versenyt.

Nem ez az első eset, hogy Ocon feltűnően keményen versenyez saját csapattársa ellen, a mostani eset pedig Pierre Gasly-nál és az Alpine csapatfőnökénél is kiverte a biztosítékot: „Ez nagyon felesleges volt. Sosem szabadna, hogy ilyen szituációba kerülj, különösen a saját csapattársaddal szemben." – mondta Gasyl, aki szerint külön megállapodtak a futam előtt, hogy a hátrábbról induló pilótának segíteni kell a csapattársát.

Bruno Famin csapatfőnök még ennél is kritikusabb hangot ütött meg. Szerinte Ocon manővere „vállalhatatlan", az esetnek pedig következményei lesznek. Hogy utóbbival mire célzott pontosan a láthatóan ingerült vezető, egyelőre nem tudjuk, de akár egy drámai forgatókönyv is elképzelhetőnek tűnik. A Formula.hu értesülései szerint Esteban Ocon már eldöntötte, hogy év végén távozik az Alpine-tól, a hétvége történései pedig esetleg felgyorsíthatják ezt a folyamatot. A pedockban terjedő pletykák legalábbis arról szólnak, hogy Jack Doohan, a csapat fiatal tartalékversenyzője már a következő futamon átveheti Ocon helyét. Mindezt persze kezeljük fenntartásokkal.

Ocon manőverét a versenyirányítás végül öthelyes rajtbüntetéssel jutalmazta. A francia pilóta a közösségi médiában elismerte a felelősségét és bocsánatot kért a csapattól.