Botrány! A Toyota, a Mazda, a Honda és a Suzuki is trükközött a töréstesztekkel

2024.06.04. 11:44

  • A Toyota egy június 3-i sajtótájékoztatón jelentette be, hogy hét modellnél is problémákat fedeztek fel a biztonsági- és törésteszteket illetően.
  • A gyártó bizonyos esetekben nem az előírásoknak megfelelően végezte el a teszteket, vagy rossz adatokat nyújtott be.
  • Bár a Toyota szerint a fentiek ellenére nincs félnivalója a problémás modellek tulajdonosainak, a Corolla Axio, a Corolla Fielder, és a Yaris Cross kiszállításait leállították japánban.
  •  A Hondánál, a Mazdánál és a Suzukinál is hasonló szabálytalanságokat találtak.

Tavaly év végén robbant ki a botrány, mely szerint a 2016-óta a Toyota többségi tulajdonában álló Daihatsu 64 modelljénél elcsalták az oldallégzsákokkal kapcsolatos törésteszteket. Az ügy következtében 2024 februárjában felmentették a vállalat elnökét és vezérigazgatóját, valamint kiderült, hogy a szintén a Toyota tulajdonában álló Hino Motorsnál is hasonló csalást fedeztek fel. Az ügy azonban tovább gyűrűzik, ezúttal pedig magánál a Toyotánál találtak szabálytalanságokat.

A Toyota egy június 3-i sajtótájékoztatón jelentette be, hogy hét modellnél is problémákat fedeztek fel a biztonsági- és töréstesztekkel. Akio Toyoda szerint május 31-én jelezték a japán közlekedési minisztériumnak, hogy bizonyos esetekben az előírásoktól eltérő feltételek mellett végezték a törvényekben elvárt teszteket. A hét érintett modell a Toyota Yaris Cross és a Lexus RX mellett az Európában nem kapható Corolla Axio, Corolla Fielder, Crown, Isis és Sienta.

IMG 8974

Érdekes módon a Toyota bizonyos esetekben szigorúbb teszteket hajtott végre az előírtaknál, ám jogi szempontból ettől még tény: nem a szabályok szerint jártak el.

A Crown és az Isis esetében a légzsákidőzítéssel kapcsolatos próbáknál fejlesztési tesztek adatait nyújtották be, melyeket az előírtnál durvább ütközési próbák során rögzítettek.

A Corollánál a gyalogos által gázolás során szenvedett fejsérüléseket vizsgáló tesztek során történtek szabálytalanságok. Itt is fejlesztési teszteredményeket adott be a gyártó, melyeket az előírt 50 fokos becsapódási szög helyett 65 fokos szögben végeztek el.

A harmadik szabálytalanság a Corollát, a Sientát, és a Crownt is érinti. Itt egyes gyalogosvédelmi teszteknél a szabályok megkövetelik, hogy a próbát az autó mindkét oldalán külön végezzék el. Ehelyett a Toyota mindkét oldalra ugyanazokat az adatokat nyújtotta be.

A negyedik szabálytalanság során a Crown és a Sienta modelleknél bizonyos hátsó törésteszteket az előírt 1100 kilós helyett 1814 kilós mozgó akadállyal végeztek, mindamellett, hogy fejlesztési tesztek adatait használták.

A Yaris Crossnál a Toyota figyelmen kívül hagyott egy szabályváltoztatást. Az új előírások ellenére nem végezték el újra a szükséges teszteket, ehelyett a régi tesztek elavult adatait nyújtotta.

A Lexus RX esetében a motor csúcsteljesítményét vizsgáló teszt során az autó alulteljesített. A szabályszerű eljárás itt a teszt leállítása, az okok felderítése és kijavítása lett volna, de a Toyota vizsgálat nélkül átírta az autó motorvezérlését, majd újra elvégezte a tesztet.

Bár a Toyota szerint a fentiek ellenére nincs félnivalója a problémás modellek tulajdonosainak, a Corolla Axio, a Corolla Fielder, és a Yaris Cross kiszállításait leállították japánban.

Más gyártóknál is találtak szabálytalanságokat 

Nem a Toyota az egyetlen gyártó, mely nem az előírásoknak megfelelően járt el: a Hondánál, a Mazdánál és a Suzukinál is szabálytalanságokat találtak.

A Mazda beismerte, hogy két modell esetében nem megfelelően végezték el a motorral kapcsolatos teszteket, további három modellnél pedig a töréstesztek adatait hamisították meg. A Honda esetében 22, jelenleg már nem kapható modellnél jelentettek hibásan elvégzett teszteket, míg a Suzuki egy modellnél követett el hasonló kihágást.

Forrás: motor1.com és japantimes.co.jp