Titokban fejlesztették anno a 470 lóerős VR6 Golfot a Volkswagennél

2024.06.04. 17:01

  • A Volkswagen 2009-ben elkezdett fejleszteni egy VR6 motoros 6-os golfot
  • A projektet végül törölték, csupán egy működő autó készült
  • A fejlesztés nem volt nyilvános, de most a széria 50. születésnapjára elővették és kiállítják a GTI Fanfesten, Wolfsburgban
  • Az autóban a 3,2 literes VR6-os motort megfújták egy turbóval, így lett 470 lóerő és 520 Nm nyomaték
  • Nemrég egy youtuber megmérhette az autót padon és 455 lóerőt kaptak 532 Nm nyomaték mellett
  • Nem ez volt minden idők legőrültebb Golfja, de egy érdekes darabkája a széria történelmének

Sokáig használta a Volkswagen a legendás VR6-os motorját – és az abból faragott VR5-öt is – majd valószínűleg feláldozták a kibocsátási normák oltárán. Baromi jól szól mindenbe, amibe beletették nem beszélve a kompakt mérete ellenére nyújtott teljesítményéről. Különleges technika és nem hagyták ki a Golf szériából sem, ám sajnos az 5-ös volt az utolsó amibe szerelték. Az R32 még ma is nagy érték és nem kellett volna itt véget érjen a széria, de a Volkswagen végül úgy döntött, hogy a csúcson hagyja abba.

Vagyis lehet, hogy még a csúcs előtt szálltak ki, mivel 2009-ben a 6-os Golf idejében készült még egy utolsó utáni koncepció. Az elődben használt 3,2 literes VR6 motort még megtolták egy turbófeltöltővel, hogy az addigi 250 lóerőből legyen 470, illetve tartozzon hozzá 520 Nm nyomaték. Ezeket az adatokat kombinálva a hatgangos DSG váltóval és a 4Motion összkerékhajtással igazán bestiális autót kaptak, amiből végül csak egy készült, nem jutott el a szériagyártásig.

Egyszerűen hangzik, hogy ráugrasztanak a kész motorra egy Garret GT35 turbót és mindenki mehet a dolgára, de nem erről van szó. A motor több belső alkatrészét is erősebbre cserélték a Rothe Motorsport segítségével és új befecskendezőket építettek be. Egyedi felömlő és öntöttvas leömlő is készült az autóhoz, illetve egy szeleppel lehalkítható, rozsdamentes acél kipufogórendszer került alá. Erősebbek lettek a dugattyúk, a hajtókarok és a turbó mellé beépítettek egy tisztes méretű intercoolert.

Mivel a teljesítmény bődületes az autó méreteihez és 1360 kilós önsúlyához képest, így hozzá kellett nyúlni a futóműhöz és a fékrendszerhez. A Golf alá Bilstein B6 gátlókat és egyedi rugókat szereltek, míg a fékek a korabeli RS6-os Audiról származnak. Mivel ezek jelentősen nagyobbak, mint a Golf 6 gyári fékei, ezért a Volkswagen a Lamborghinitől vett át 19 colos alumínium felniket. A beltérben a legtöbb felületet valamilyen bőr borítja, még a műszerfalat is azzal húzták be.

Az autót nem nyilvánosan fejlesztették, még azután sem büszkélkedtek vele a németek, hogy végül leállították a projektet. Nemrég mégis előkerült, mert úgy döntöttek, hogy a széria 50. születésnapja alkalmából leporolják és wolfsburgi GTI Fanfesten kiállítják július 26 és 28 között. Sőt, a Halle77 Dortmund nevű Youtube csatorna készítőinek azt is megengedték, hogy teljesítménymérő padra állítsák az autót. Isteni VR-motor hang kíséretében esett ki belőle 455 lóerő és 532 Nm nyomaték, ami rengeteg, de teljesítményben a gyári értékektől egy kicsit elmaradt – míg nyomatékban többet nyújtott.

A Volkswagen pontos adatokat nem közölt a titokban fejlesztett, majd elkaszált Golffal kapcsolatban, de elődje, a jóval gyengébb R32 5-ös független tesztek alapján hat másodperc alatt futotta a 0-100-at. Csupán annyit mondtak, hogy a VR6-os 6-os Golf elméleti végsebessége jócskán 250 km/h felett van. Ez lehetett volna a kora legerősebb és leggyorsabb szériagyártott Golfja, de végül úgy döntöttek, hogy nincs rá szükség. A durva Golfok között egyébként tisztes helyet kapna, de voltak súlyosabb elmebajok is. Ott van a W12 motorral szerelt mutáns 5-ös Golf Audi és Lamborghini alkatrészekkel és 650 lóerővel, bár azt aligha utcára szánták.

A Golf széria egy érdekes darabkája még akkor is, ha csupán egy darab készült belőle. Ez lehetett volna az utolsó hathengeres Golf, hiszen a 7-es és 8-as szériába már csak 3-4 hengeres motorokat szereltek (és szerelnek) – még a sportos változatokba is. A 9. generáció ráadásul a jelenlegi állás szerint belsőégésű motort sem kap, elektromos hajtással folytatja a széria és ezzel lezárnak egy korszakot.

Forrás: Motor1