Heteken belül új dízelmozdonyok érkeznek a MÁV-hoz

2024.06.05. 14:58

A Máv által közreadott közlemény szerint heteken belül megérkezhetnek a Dániából azok a mozdonyok, amelyeket a MÁV-Start és a MÁV Rail Tours bérel a Nordic Re-Finance AB-tól. Összesen 13+2 darab DSB ME sorozatú mozdonyról van szó, amelyek nem villamosított fővonalakon továbbíthatnak majd vonatokat. A most érkező mozdonyok 1981 és 1983 között készültek, teljesítményük 3300 lóerő és 175 km/h-ás sebességre is képesek, bár ezt a magyar hálózaton aligha tudják kihasználni.

A MÁV grafikája a új járművek festéséről.
A MÁV grafikája a új járművek festéséről.

A hatályos uniós szabályozások szerint egy adott országban egy új járműtípus engedélyeztetése csak abban az esetben lehetséges, hogyha azt felszerelik Európai Egységes Vonatbefolyásoló Rendszerrel (ETCS). A járművek a Regionalbahn vasúti szaklap információi szerint azért érkezhetnek meg ilyen hamar a sokszor hónapokig elhúzódó engedélyeztetési procedúrával szemben, mert a magyar hatóságokkal sikerült abban megállapodni, hogy a mozdonyokat fogadják el a svéd gyártású Nohab-ok távoli rokonaiként, ezért nem kell őket felszerelni az ETCS rendszerrel, elég a magyar EVM vonatbefolyásoló rendszert beépíteni. A mozdonyok igazából csak tengelyelrendezésben hasonlóak, sem a gyártó vállalat, sem a beépített motor nem egyezik a svéd klasszikuséval.

M41-es "Csörgő" Lajosmizsei személyvonatával Kőbánya-Kispesten. A Lajosmizsei vonalon szeptembertől már nemcsak a 40 éves Csörgők, hanem a 40 éves dán mozdonyok is járnak majd, de a pálya állapota miatt pontosan ugyanolyan lassan. - fotó: Juhász Péter/Totalcar
M41-es "Csörgő" Lajosmizsei személyvonatával Kőbánya-Kispesten. A Lajosmizsei vonalon szeptembertől már nemcsak a 40 éves Csörgők, hanem a 40 éves dán mozdonyok is járnak majd, de a pálya állapota miatt pontosan ugyanolyan lassan. - fotó: Juhász Péter/Totalcar

Az új járművekkel a Balaton északi partján találkozhatunk leginkább a nyári szezonban, a szezon végével pedig a Lajosmizsei vasútvonalra, illetve a nagyobb forgalmú Nyugat-Magyarországi vonalakra jut belőlük. A mozdonyok bérlésének előzménye, a kritikus járműhiány, aminek enyhítésére nemrég Lázár János Építési és Közlekedési miniszter arra utasította a MÁV-ot, hogy folyamatosan monitorozza a piacon elérhető használt járműveket. A MÁV szerint a most bérelt járművek a saját állományuknál sokkal jobb állapotban vannak és rendelkezésre állásuk is kiváló.