Öngólt rúghat Európa, miközben érkeznek Kínából a nem is annyira kínai autók

2024.06.07. 15:06

  • Ola Kaellenius Mercedes-vezér félti a márkát az esetleges uniós vámra való kínai válaszlépéstől. Ugyanígy tart ettől a BMW és a Volkswagen is. 
  • Közben jelentősen emelkedett a Kínából Nyugat-Európába érkező villanyautók száma. Nemcsak kínai márkákról van szó. 
  • Az EU a választások után, a következő hetekben jelentheti be az intézkedést. 

A német autógyártók érezhetően tartanak attól, hogy a kínai elektromos autók új európai importvámjára érkező pekingi válasz miatt többet vesztenek a vámon, mint amit nyernek a réven.

Küszöbön áll a döntés arról, hogy az Európai Unió büntetővámot szab ki a Kínában gyártott elektromos autók behozatalára – állapította meg keserűen  Ola Kaellenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója egy konferencián a Reuters tudósítása szerint.

Az ezzel kapcsolatos bejelentést június elejére tervezték, ám az európai parlamenti választások miatt elhalasztották egy héttel.Az Európai Bizottság, az EU döntés-előkészítő és -végrehajtó szervezete, amely versenyhatóságként is működik azon az alapon javasolja a korlátozás érvénybe léptetését, hogy a kínai kormány erőteljesen támogatja a hazai villanyautó-gyártást. Ezzel jelentős előnyhöz juttatja saját országa autógyártóit a világpiaci versenyben.

Visszafelé sülhet el az uniós vám a Mercedes vezetője szerint. Fotó: Toshikazu Sato / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP
Visszafelé sülhet el az uniós vám a Mercedes vezetője szerint. Fotó: Toshikazu Sato / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP

Kaellenius elismételte, hogy ellenzi az új szabályozást. Az ENSZ Kereskedelmi Világszövetségének (WTO) szabályozása, amely a világpiaci szabadkereskedelem felett őrködik, nem zárja ki teljesen, hogy egyes államok támogassák hazai iparuk egyik vagy másik ágazatát. A kérdés nyilván ennek indokoltsága és mértéke. Az Európai Bizottság ezért tavaly október óta vizsgálja a kínai villanyautó-ipar támogatási rendszerét.

A Mercedes-Benz vezére szerint jobb megoldás, ha az újdonságokat – mint amilyenek az akkumulátoros elektromos autók – vásárlási ösztönzőkkel támogatnak, mint ha védővámokat emelnek a versenytársakkal szemben. A cégvezető vélhetően azért van ezen a véleményen, mert a német autógyártók erősen kitettek a kínai piacnak, és borítékolható, hogy a pekingi kormány megtorló intézkedésekkel fogja akadályozni a külföldi cégek ottani tevékenységét. Pár napja Kaelleniushoz hasonlóan a BMW és a Volkswagen vezetője is aggályosnak tartotta a villanyautóvám bevezetését. Szerintük a túlzott szigor alkalmazása negatív hatással lehet az európai autóiparra és a gazdaságra.

Jönnek a kínai autók, amelyek nem is annyira kínaiak

Közben a Financial Times arról írt, hogy a Nyugat-Európában forgalomba helyezett új kínai származású autók száma 23 százalékkal nőtt idén január és április között 2023 azonos időszakához viszonyítva.

Összesen 119,3 ezer Kínában gyártott elektromos autó kelt el az év első három hónapjában a kontinens nyugati felén és az Egyesült Királyságban. Ez ötöde az összes eladott villanyautónak – derült ki a Schmidt Automotive Research - villanyautókról szóló adatokra szakosodott - tanácsadó cég statisztikáiból.

Matthias Schmidt, a vállalkozás alapítója azzal magyarázza a gyors növekedést, hogy az autógyártók szép profitot zsebelhetnek be villanyautóik eladásán.

Mielőtt valaki a kínai autógyártók invázióját látná a számokban, meg kell jegyezni, hogy a behozott autók 54 százaléka amerikai, európai és japán gyártók (Tesla, Volkswagen, Honda és mások) terméke. Ezek a cégek az alacsonyabb költségek miatt gyártanak Kínában elektromos autókat. Éppen ezért nem örülnek annak, hogy nyugati importjukat megdrágítják a vámok. A kínai exportőrök közül egyébként kiemelkedik az MG és a BYD, utóbbinak az UBS bank becslése szerint 25 százalékos költségelőnye van hagyományos versenytársaival szemben.