Így vásároltak autót a németek, az elektromosok rosszul jártak

2024.06.07. 06:00

  • Májusban összement a német újautó-piac, éves összevetésben több mint 4 százalékkal. 
  • A villanyautók részesedése a támogatások megszüntetése miatt a tavaly májusi 17 százalék feletti szintről 13 százalék alá került. 
  • A márkarangsort a Volkswagen vezeti, a modelltoplistát pedig a Golf. 

Májusban több mint 236 ezer új autót helyeztek forgalomba Németországban, ami bő 4 százalékos hanyatlást jelent éves összevetésben. 

A Golf a kedvenc.

A villanyautók részesedése 12,6 százalékos volt, ami számottevő visszaesést jelent az tavaly májusi 17,3 százalékos eredményhez képest. A villanyautók népszerűségének csökkenése főként azzal magyarázható, hogy megszűnt az állami támogatás. 

A májusban eladott új autók közel 38 százaléka benzines, 19 százaléka dízelmotoros volt, a hibridek arány 24, a plug-in hibrideké pedig majdnem 6 százalékot tett ki. Ahogy az európai eladási adatokat gyűjtő ACEA, úgy a német hatóság sem tesz különbséget a teljes és lágy hibridek között.  Pontosabbak lennének a statisztikák, ha a lágy hibridek is megjelennének bennük. 

  • Hibridkisokos
  • A teljes hibrid, vagyis amit a leggyakrabban csak simán hibridként emlegetünk: olyan autó, amelyben a belső égésű motor mellett egy vagy több villanymotor is dolgozik. Az energiát akkumulátor tárolja, de nekünk nem kell töltéssel vacakolni, az energiatárolást, -felhasználást és -visszatermelést megoldja az autó magának. Tisztán elektromos üzemben nem igazán, vagy csak minimális távokon használhatók, viszont városi araszolgatáskor az idő nagy részében a villanymotor dolgozik, csökkentve a károsanyag-kibocsátást és a fogyasztást. Kiváló példája a Toyota Prius, meg a legtöbb Lexus.
  • lágy/enyhe hibridek (másképpen mild): ezek lehetnek 12, 24 vagy 48 voltos rendszerek, jellemzően kompakt megoldás egy indítómotor-generátorból, valamint egy kisebb akkumulátorból felépítve. Elinduláskor, gyorsításkor segítenek rá, amitől valamivel nyomatékosabbnak érezhetjük az autót, és legfeljebb minimális csökkenést tapasztalhatunk a károsanyag-kibocsátásban vagy a fogyasztásban.
  • plug-in hibridek vagy konnektoros hibridek neve beszédes: ezek már külső forrásból is feltölthetők, van egy nagyobb akkumulátorcsomagjuk, amelynek köszönhetően modelltől függően 15-30-50 kilométert mehetünk el tisztán elektromos üzemben. Ha kifogyunk az áramból, folytatjuk az utat benzinnel vagy gázolajjal.

A májusi németországi adatokból látszik, hogy továbbra is masszív fölényben vannak a Volkswagenek, amelyek a májusi eladások több mint 20 százalékát adták. A második a BMW, a harmadik a Mercedes 8,4 és 7,9 százalékos piaci részesedéssel. Majd jön az Audi 7,7, utána pedig a Skoda 7,4 százalékos eredménnyel. A Seat 6,8, az Opel 5,7 százalékos szeletet kapott az újautó-tortából. A tízes lista végén van a Hyundai, a Ford és a Toyota 2,8-3,4 százalékkal. 

A modelltoplistát a Golf vezeti, közel 12 ezer darabbal. Utána jön a T-Roc és a Tiguan, utóbbiakból több mint 7 ezret, illetve kevesebb mint 6 ezret adtak el. A tízben helyet kapott még - 3-4 ezres darabszámmal - a Skoda Octavia, a VW Passat, az Audi A4, a 3-as BMW, az Opel Astra, a Fiat Ducato és a  VW Transporter is.