F1 kibeszélő: Ferrari katasztrófa, Perez szenvedés és feltámadó Mercedes az év versenyén
- Fantasztikus izgalmakat hozott a Kanadai Nagydíj.
- Eleinte működött, aztán besült a Haas merész taktikája.
- Rettenetes hétvégét zárt a Ferrari.
- Albon a szezon legszebb előzését hozta össze.
- Perez ott folytatta, ahol Monacóban abbahagyta.
- A Mercedes talált valamit.
A szezon eddigi legizgalmasabb hétvégéjét hozta a Kanadai Nagydíj. A szeszélyes, kiszámíthatatlan időjárás mindhárom napon megnehezítette a mezőny dolgát, az egyre kiegyenlítettebb erőviszonyok pedig szombaton és vasárnap is szoros versenyt hoztak. Végül három csapat harcolt a győzelemért, s bár Lando Norris és George Russel is vezette a futamot, Max Verstappen szelte át elsőként a célvonalat. Íme a hétvége legforróbb beszédtémái.
Hatalmasat húzott a Haas, mégsem mentek vele semmire
A futam eső áztatta pályán kezdődött, így nagy kérdés volt, ki milyen gumikon vág neki az első körnek. Végül 10-ből 9 csapat az átmeneti esőgumikat választotta, a Haasnál viszont extrém esőgumikat tettek fel. Kezdetben ez hatalmas húzásnak látszott: Kevin Magnussen úgy vágott át szinte a teljes mezőnyön, mint forró kés a vajon, de Nico Hülkenberg is sorra nyerte a pozíciókat. A két Haas a harmadik kör végére már a negyedik és nyolcadik helyen haladt.
Az amerikai csapat garázsában ekkor bizonyára eufórikus hangulat uralkodott, melynek hamarosan a száradó pálya vetett véget. Ahogy fogyott a víz az aszfaltról, úgy csökkent a Haasok tempója. Magnussen végül a hetedik kör végén átmeneti esőgumikra váltott, de a szerelők nem értek ki időben az új gumikkal. A dán így rengeteg időt vesztett és nagyon visszaesett. Innentől a két Haas elsüllyedt a mezőnyben, s az álomszerű kezdés ellenére végül pontot sem szereztek.
Minden szempontból katasztrofális hétvégét teljesített a Ferrari
Bár pénteken még úgy tűnt, a Ferrarinak is lehet keresnivalója Kanadában, szombaton és vasárnap teljesen széthullott a vörösök hétvégéje. Az időmérőn gumimelegítési gondok miatt Charles Leclerc csak 11. Charlos Sainz pedig csak 12. lett, a futam pedig még ennél is rosszabbul alakult.
Hiába teltek a körök, a két vörös autó nem találta a tempót és a mezőny közepén ragadt. Sőt! Leclerc sorra vesztette a pozíciókat. Hamarosan kiderült, hogy a monacói pilótának motorproblémái támadtak, így önerőből még a pontszerzésre sem tűnt esélyesnek. A száradó pályán a Ferrari így merész taktikai húzásra szánta el magát, és kemény slickeket tettek fel Leclerc autójára annak ellenére, hogy rövid időn belül esőt jósoltak az időjárási radarok. A meteorológusoknak igaza lett: Leclerc hamarosan jöhetett vissza a boxba átmeneti esőgumikért, a versenye pedig végérvényesen tönkrement. A monacói végül fel is adta a futamot.
Carlos Sainz versenye sem alakult sokkal jobban. Az év végén távozó spanyol nem találta a tempót a vizes pályán, amikor pedig végre száradni kezdett az ideális ív, az 54. körben megcsúszott, az irányíthatatlanná vált Ferrari pedig kiütötte a versenyből Alexander Albont. Bár Sainz ekkor még tovább tudott menni, az autója sérülései miatt hamarosan ő is feladta a versenyt.
A vörösök tehát kettős kieséssel zárták ezt a rendkívül gyenge hétvégét, mely reményeik szerint csak egy egyszeri, elszigetelt kisiklás volt, nem pedig egy hullámvölgy kezdete.
Albon fantasztikus előzésétől tátva maradt a szánk
Bár még a szezon felénél sem járunk, könnyen lehet, hogy meg van az *év előzése díj* legnagyobb esélyese. Bár Alexander Albont Carlos Sainz végül kiütötte a versenyből, a Williams thai versenyzője előtte még egy fantasztikus manővert mutatott be a célegyenes előtti sikánnál.
Albon az egyenes külső oldalán elment Daniel Ricciardo mellett, majd átvágott belülre, a féktávon pedig szemfülesen Esteban Ocon mellé is bebújt. Az Alpine év végén távozó pilótáját teljesen váratlanul érte a manőver, így nem is tudott védekezni. Albon így a szépségdíjas manőver végén két helyet is szerzett.
Sergio Perez rettenetes produkcióval ünnepelte a szerződés hosszabbítást
Június 4-én, kedden érkezett a bejelentés, mely szerint a Red Bull 2026 végéig szerződést hosszabbított Sergio Perezzel. Bár a mexikói versenyző viszonylag jól kezdte az évet - rendre második lett Max Verstappen mögött -, azóta mintha hullámvölgybe került volna. A negatív sorozat Kanadában is folytatódott: Perez a Monacói Nagydíjhoz hasonlóan már a Q1-ből sem jutott tovább. A versenyen aztán a mexikói összeakadt az egyik Alpine-nal, érdemben pedig ezután sem tudott elmozdulni a 15. hely környékéről. Perez versenyének végül egy saját hibájából bekövetkezett baleset vetett véget.
A gyenge szereplés mellett a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner sem mehetett el szó nélkül. A szakember "borzalmasnak" nevezte Perez hétvégéjét, az egyetlen pozitívumot pedig csak abban látta, hogy a Ferrarik is gyengén szerepeltek. Horner mindenesetre kiemelte, hogy a mexikói versenyző többször bizonyította már, hogy nagyon mélyről is fel tud állni, így most is ezt várja tőle.
A Mercedes talált valamit
A hétvége legnagyobb meglepetését a Mercedes szolgáltatta. Az ezüst nyilak magukhoz képest gyengén kezdték a szezont, jelenleg pedig csak a konstruktőri bajnokság negyedik helyén állnak. A sok kesergés és önkritika után azonban a csapat - különösen George Russel - végre kifejezetten erős hétvégét teljesített.
Russel hihetetlenül szoros csatában megnyerte az időmérőt, majd egy darabig a futamot is vezette. Bár a győzelem végül nem lett meg, a fiatal brit idei első dobogóját szerezte, a Mercedes pedig időnként a hétvége leggyorsabb autójának tűnt.
Annak ellenére, hogy a fejlesztések egyértelműen működnek, Lewis Hamilton nem találta magát. Az idősebb brit az egyik legrosszabb versenyének nevezte a Kanadai Nagydíjat.