Nem a legnagyobb autó a legbiztonságosabb - törésteszten az amerikai giga-SUV-k

2024.06.11. 09:56

  • Három új full-size SUV-t töréstesztelt az amerikai IHSS
  • A Ford Expedition, a Jeep Wagoneer és a Chevrolet Tahoe esetében is voltak problémás pontok
  • Frontális ütközés során nemcsak az első, de a hátsó utasok is veszélyben vannak
  • A Chevrolet Tahoe-nak a fényszóróival és a vészfék asszisztensével is probléma van

Több új amerikai modell töréstesztjét is elvégezte az Insurance Institute of Highway Safety (IIHS), és kiderült, hogy nem mindig a legnagyobb autók a legbiztonságosabbak. Kifejezetten három full-size SUV-t emeltek ki, melyek kisebb-nagyobb problémákkal küzdenek a különböző töréstesztek során. A vizsgálatok főszereplői a Ford Expedition, a Chevrolet Tahoe és a Jeep Wagoneer volt. Nemhogy a Top Safety Pick+ értékelésről csúsztak le, de az első két modell még a Safety Pick kategóriát sem érte el.

A legfőbb probléma mindhárom modellnél a kis átfedésű frontális karambol szimulációjánál jött elő, mindegyik utaskabin deformálódott, ami nem jó jel. Míg a Jeep Wagoneer kapta ebben a műfajban a legjobb értékelést a három SUV közül, mert csak kis mértékben nyomta meg az akadály az utaskabint, itt is fennáll a lehetősége annak, hogy a lábtér sérül, így veszélybe kerülhet a sofőr bal lábfeje és bokája.

A Chevrolet Tahoe már csak megfelelő értékelést kapott, mivel az utaskabin mindkét oldalon meggörbült. Ebben az autóban akár jobb, akár bal oldalról kapjuk el az akadályt, magas kockázata van annak, hogy az utas vagy a sofőr komolyabb lábsérülést szenvedjen. A legrosszabb értékelést végül a Ford Expedition kapta, melynél nemcsak az A-oszlop rogyott meg, de a kormányoszlop is részben levált a helyéről.  Ilyen átfedésű balesetnél mindkét elöl utazó személynek komoly veszélyben van a lába, bár az utasnál valamivel alacsonyabb a sérülés kockázata.

Frontális ütközés során egyébként a hátsó utasok sincsenek feltétlen biztonságban. A Wagoneerben és az Expeditionben nagyon magas a mellkasi sérülés kockázata a biztonsági öv kialakítása miatt, míg a Tahoe-nál súlyos fej- és nyaksérülések lehetősége áll fenn.  Utóbbinál egyébként nem csak a töréstesztek során voltak problémák. Az IIHS szerint a fényszórók kialakítása sem megfelelő, mert hajlamos erősen vakítani a többi közlekedőt, míg jobb oldalra nem világít megfelelően. Még rosszabb, hogy bár nappal jól teljesített a gyalogosbiztonsági teszteken a Tahoe, éjszaka a vészfékező rendszer nem aktiválódott és elgázolta a tesztbábut.

Forrás: Motor1