Itt a legújabb Smart 646 lóerővel és összkerékhajtással
- Bemutatta eddigi legnagyobb és legerősebb modelljét a Smart
- A #5 nem csak közel duplája az 1998-ban nyitó Fortwonak, de a BMW X3-nál is nagyobb egy kicsit
- Hátsókerék hajtással is kapható lesz 340 és 363 lóerős kivitelekben
- Összkerékkel akár 646 lóerős is lehet, tengelyenként egy-egy villanymotorral
- A Geely 800 voltos architektúráját kapta és 100 kWh körüli akkumulátort tesznek majd bele. A töltés 10-ről 80 százalékra akár negyed óra alatt meglehet
- Érdekes, hogy a hátsókerekes változatokba lítium-vasfoszfát (LFP), míg az összkerekesekbe nikkel-mangán-kobalt akkumulátort építenének
- A modellt 2024 második felében mutatják be hivatalosan, Európába is elhozhatják
Itthon sokak emlékezetében talán még mindig csak úgy él a Smart, mint aki azokat a kis kétüléses furcsaságokat gyártotta. Az első Fortwo 1998-ban nyitott és egészen sokat eladtak belőle, de eljárt felette az idő. Később lett négyajtós átirata (Forfour), majd kapott egy következő generációt, azóta viszont látszólag csend. A Daimler és a Geely 2019-ben közösen folytatta a Smart márkával és vonzó kisautókat gyártottak a kínai piacra. Először megjelent a #1, később a kicsit nagyobb #3 és most itt a Smarttól váratlanul nagy #5.
Érdekes, hogy alig néhány héttel ezelőtt mutatták meg a #5 koncepcióautót és máris kész egy gyártásérett kivitel. Bár lemaradtak olyan dolgok, mint a masszív tetősín, szúrófény, magasra húzott koptató és küszöbök, vagy a terepgumik, de megtartották a dobozautó szerű dizájnt.
Ma már nyomokban sem emlékeztet a márka első modelljére, főleg méreteit tekintve. Míg az első Fortwo 2,5 méter volt 1,81 méteres tengelytávval, a #5 ennek közel a dupláját tudja. Tengelytávja 2,9, teljes hossza pedig 4,7 méter a jelentések alapján, melyeket a Kínai Ipari és Információs Technológiai Minisztériumhoz nyújtottak be. Ezzel a legnagyobb Smart inkább a BMW X3 méreteivel vetekszik, sőt, tengelytávban és szélességben is ráver – a Smart 1920 mm széles, a BMW csupán 1891.
Az új Smart #5 már teljesen elektromos és négyféle hajtás közül választhatunk a Carscoops információi szerint. Van két hátsókerékhajtású kivitel 340 és 363 lóerővel, ami elég gyanús, hiszen ez a két teljesítményszint nagyon közel van egymáshoz. Főleg, hogy a jelenlegi információk szerint mind a két teljesítményszinthez ugyanazt a lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátort kínálja a Smart. Az erősebb modellekben egy nikkel-mangán-kobalt (NMC) csomag lesz előzetes információk alapján 100 kWh körüli kapacitással.
Az erősebbik Smart #5 egyébként bődületesen erős lesz főleg ha azt nézzük, hogy az első Fortwo legkeményebb kivitele is 75 lóerőt nyújtott. Ezzel szemben az új összkerékhajtással opcionálisan akár 646 lóerőt képes majd leadni. Ehhez előre egy 224, hátulra egy 422 lóerős villanymotort szerelnek. Ebből egyébként lesz egy gyengébb változat is, melynél a hátsó tengelyre szerelt motor teljesítményét visszahúzzák 363 lóerőre, az első tengelyé marad.
A #5 elvileg a Geely 800 voltos architektúráját használja majd, ezért képes lesz gyorstöltésre. Pontos számokat nem közöltek, de elvileg az akkumulátor 15 perc alatt feltölt 10-ről 80 százalékra, míg az autó maximális hatótávja 549 kilométer körül alakul majd – bár azt nem részletezik, hogy melyik kivitelben.
Sok olyan autó van ma már, amiket dedikáltan a kínai piacra készítenek. Sejteni lehetett, hogy a #5 marad keleten, ám most úgy néz ki, hogy a 2024 második felében bemutatásra kerülő modellt mégis csak elhozzák Európába. Ez a döntés azért lenne szokatlan, mert ezzel a Mercedes konkurenciát állítanak saját, azonos méretosztályban induló elektromos autójának. Megeshet azonban, hogy a Geelynek más tervei vannak mint a németeknek, úgyhogy egyelőre érdemes kivárni.