Kemény legény lesz a Stellantis, nem félnek a kínaiaktól!
- A Stellantis nem fél a kínai dömpingtől, harcolni fog a versenyképességének megtartásáért.
- Carlos Tavares nincs jó véleménnyel az uniós vámokról
A számos európai és észak-amerikai autómárkát birtokló Stellantis nem szándékozik kettős fedezékben védekezni az elektromos autók piacán kialakult öldöklő versenyben – legalábbis erre utalt Carlos Tavares vezérigazgató szavaiból a Guardian szerint.
A cégvezető bírálta az Európai Uniót azért, hogy büntetővámokkal sújtja a kínai gyártású villanyautók importját az öreg kontinensre. Azt mondta, vállalata előnyben részesíti, hogy megharcoljon versenyképessége megtartásáért. Az Európai Bizottság javaslatára az EU július elejétől 17,4–38,1 százázalékos büntetővámot vet ki a Kínából érkező elektromos autókra, mondván: azok versenytorzító állami támogatásokkal készülnek.
Ez egy ideiglenes állapot, a plusztarifák fenntartásáról november elején hoznak döntést a tagországok állam- és kormányfői. Az európai autóipari cégek, élükön a német autógyártókkal ellenzik az intézkedést, mert attól tartanak, hogy válaszul a pekingi kormány az ő kínai kivitelüket korlátozó intézkedéseket vezet be. A német cégek globális eladásainak harmada kerülhet ezzel padlóra. Tavares is ezt a kitettséget említette mint legfőbb okot, ami a tarifák ellenzésére ösztönzi az európai autóipart.
Véleménye szerint a vámok emelése befagyasztja a versenyképességi hátrányt, ami mostanra kialakult a Kínában és az Európában készült elektromos autók között. A cégvezető úgy véli, hogy a védelem nem kínál hosszá távú megoldást arra, hogy ledolgozzák a gyártási költségekben kialakult különbséget a kínai és az európai cégek között.Az autógyártás Churchilljeként azt mondta: harcolni fogunk a teljesítmény, a hatótáv, a kényelem és az árak területén, mert globális vállalat vagyunk.
A Stellantis kitart a visszafogott kínai stratégiája mellett, azaz nem épít ott gyártóbázist, hanem exportálja az országba az autóit. A cég 21 százalékos részesedést vett a kínai Leapmotor autógyártóban, amellyel közös vállalatot hozott létre. Ez lehetővé teszi, hogy Kínán kívül gyártsa annak autóit partnere autót. A közös vállalatban 51 százalékos többségi tulajdona van a Stellantisnak. Terveik szerint két Kínában készült modellt fognak exportálni onnan a világpiacra 2024 végétől.