Katasztrófától tartanak a németek

2024.06.17. 12:53

  • A nyár és a kora ősz nem sok pihenést ígér a német diplomatáknak, akik láthatóan azt a feladatot kapták, hogy találják ki, hogyan lehetne elkerülni az Európa és Kína közti vámháború kitörését.
  • A konfliktus mindkét félnek jelentős károkat okozhat. 
  • Más megoldás keresnének a németek. 

Németország gesztusokat vár a pekingi vezetéstől annak érdekében, hogy ne véglegesítsék az Európába irányuló kínai autóimportot terhelő ideiglenes büntetővámokat. A berlini kormány úgy látja, hogy egy Európa–Kína vámháború katasztrofális következményekkel járna, azaz súlyos gazdasági károkat okozna mindkét félnek.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Az Európai Unió július elejétől vezet be 17,4–38,1 százalékos plusz vámtarifát a Kínában gyártott elektromos autók európai importjára, amely borítékolhatóan hasonló lépéseket válthat ki Kína részéről.Van azonban idő konzultálni, mert az új tarifákra még rá kell bólintaniuk az EU-tagállamok állam- és kormányfőinek novemberi csúcstalálkozójukon.Németország a maga részéről vélhetően megteszi a tétjét azzal, hogy a véglegesítés ellen fog szavazni. Legalábbis így értesült a Bloomberg News, amit Berlinben nem erősítettek meg hivatalosan.

Azt ugyanakkor világossá tette a berlini vezetés, hogy a kereskedelmi csatározás helyett „barátságos”megállapodásra akar jutni Kínával.A német autógyártók nyíltan ellenzik védővámokat, mert attól tartanak, hogy válaszul hasonló módon beszűkíthetik Kínai piacukat. Ugyanezen állásponton van a Stellantis, amelynek vezérigazgatója kijelentette, hogy annak rendje és módja szerint meg akar harcolni azért, hogy vállalata behozza a kínai villanyautók-gyártókkal szembeni lemaradását.

„Csalafinta” választ adhatnak a kínaiak

Azt nem részletezték, hogy milyen gesztusokat várnak Pekingtől, de lényegében egymásnak adják a kilincset a vezető német politikusok a kínai fővárosban. Olaf Scholz kancellár után a koalíciós kormányban részt vevő Zöldekhez tartozó Robert Habeck gazdasági miniszter utazik Kínába.

Vizitjéről azt kommunikálják, hogy nem fog tárgyalni a vámokról, de a korrektebb kereskedelmi feltételekről annál inkább. Hogy ez alatt mit kell érteni,  arra utalt a tárca szóvivője, amikor azt mondta, hogy az EU-nak a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályozásához illeszkedő megoldást kell találnia a büntetővámok helyett. A WTO rendszere megengedi az iparágak állami támogatását, ám Európában úgy látják, hogy az a hátszél, amit a pekingi kormány fúj országa elektromosautó-gyártóinak túl erős.Senki sem akar kereskedelmi háborút Kínával – mondta Volker Wissing, a koalíció másik tagja, a Szabaddemokrata Párt képviselője a kormányban. Ő jellemezte úgy ezt a lehetőséget a német sajtónak nyilatkozva, hogy mind Németország, mind az Európai Unió szempontjából katasztrofális hatása lenne.Eközben kínai vállalatok azt kérték a pekingi kormánytól, hogy indítson versenyhatósági vizsgálatot az európai sertéshús állami támogatása kapcsán. Ez büntetővám kivetéssel fenyeget. A szakértők figyelmét nem kerülte el, hogy egy ilyen intézkedés nem igazán érintené a német hústermelőket. Annál inkább a franciákat és a spanyolokat. Párizs és Madrid a leghangosabb támogatói a kínai villanyautók európaiimportjára kivetett büntetővámnak.