Kivégezheti az elektromos Minit a büntetővám, de van kevésbé rossz hír is
- A Kínában gyártott elektromos Minikre a legmagasabb, közel 40 százalékos uniós vámtarifa vonatkozna, mert a gyártó az EU szerint nem megfelelően működött együtt a versenyhatósági vizsgálat során.
- Ugyanakkor a BMW másik kínai partnere partner volt, ezért az iX3-asokra kisebb terhelés vonatkozik.
- Tény az is hogy a Mini még menthető.
A BMW tisztán elektromos meghajtású Minijei után a legmagasabb, 38,1 százalékos büntetővámot kell megfizetni július elejétől, amikor ideiglenesen érvénybe lép a Kínában gyártott elektoros autókra kivetett büntető tarifa – írta meg a Reuters az ügyhöz közel álló forrásra hivatkozva.
Méregdrága lenne
Ez vélhetően kivégezné az európai piacon a típust, ugyanis az égbe lökné az árát. Az elektromos minit jelenleg 35 ezer euró (14 millió forint) körüli áron lehet elvinni a szalonokból, ám ha erre ilyen nagy büntetővám rakódik rá, akkor az ár felmegy forintban számolva 19 millióig. Ez már túlzásnak tűnik ezért az autóért.
A BMW a kínai Great Wall Motor Co.-val közös vállalkozásban gyártja a villany-Minit, amely, nem viselkedett okosan. A Reuters forrása szerint ugyanis az Európai Bizottság azért javasolja erre az autóra a 38,1 százalékos tarifát, mert a közös vállalkozás nem működött együtt az elvárásoknak megfelelően a versenyhatósági vizsgálatban a bizottsággal. Nem adott kellően részletes információkat arról, milyen szinten érvényesül a pekingi kormány állami támogatása a tevékenységében.
Ezzel ellentétben voltak kínai cégek, amelyek annyi adatot szolgáltattak amennyit a brüsszeli bürokraták kértek. Ezért autóik megúszták 17,4-21 százalékos tarifával, amit alacsony költségeikre támaszkodva ki tudnak gazdálkodni. Magyarán megússzák az új helyzetet némi profitráta-csökkenéssel. Ezek közé sorolható például a Szegeden gyárat építő BYD, amelynek részvényei az uniós extra tarifáról szóló döntés után emelkedőre kerültek, azaz a befektetők örültek a vártnál kisebb terhelésnek.
Van még esély
Hogy mekkora csacsiságot követett az elektromos Minit gyártó cég, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a BMW másik kínai közös vállalkozása, a BMW Brilliance Automotive (a kínai partner a Brilliance Auto), amely az iX3-at gyártja jól viselkedett a bizottság szerint. Ezért megússza a 21 százalékos büntetővámmal. A BMW nem kommentálta a Reutersnek az értesüléseket. Ugyanakkor még nem késő korrigálni.
Az Európai Bizottság tájékoztatása szerint az új vámokkal érintett autógyártók októberig konzultálhatnak a végleges tarifáról. Erről azután november elején döntenek. Ez nagy meccs lesz. Sajtóértesülések szerint az egyik sarokban a büntetővámot támogató csapat, élén Franciaországgal és Spanyolországgal, a másikban az azt ellenzők, élükön Németországgal és Svédországgal állnak majd. Magyarország az utóbbi tagja.