Felszólították az amerikai autógyártókat, hogy húzzanak el Kínából
- A detroiti hármak lemaradtak a kínai versenyben.
- A GM számai drasztikus csökkenésről, feleződő piaci részesedésről és bezuhanó nyereségről tanúskodnak.
- Egy banki elemző szerint jobb, ha az érintett cégek beletörődnek a vereségbe.
- A Tesla viszont más tészta.
A hagyományos detroiti autógyártóknak, a General Motorsnak, a Fordnak és a Stellantisnak olyan gyorsan el kellene hagyniuk a kínai autópiacot, amilyen gyorsan csak lehet.
Ezt mondta az egyik legnagyobb amerikai pénzintézet, a Bank of America vezető autóipai elemzője, John Murphy. A szokatlanul nyers felszólítást a világ autóiparában kialakult új helyzettel indokolta.
A kínai piacon, ami immáron a világ legnagyobb újautó-piaca példátlanul erős verseny alakult ki, miután az állami támogatással felhizlalt helyi cégek elárasztják autókkal az autószalonokat.
Ezeknek a vállalatoknak ráadásul már kevés a helyi értékesítés lehetősége, ezért egyesek közülük, a BYD vagy a Geely világszintű terjeszkedésbe kezdtek. Murphy korábban csak a General Motorsnak tanácsolta azt, hogy adja fel kínai pozícióit, ám most már úgy látja, hogy mind a három detroiti autógyártónak alapvető termékeire és a világnak azokra a régióira kellene koncentrálnia, amelyeken nyereségesen tudják eladni autóikat.
Drasztikus csökkenés
A GM-nek 2015-ben még 15 százalékos részesedéssel rendelkezett a kínai piacon, ami 2023-ra 8,6 százalékra csökkent. Először fordult elő 2003 óta, hogy ez az arány nem érte el a kilenc százalékot. A vállalat nyeresége ottani tevékenységéből a 2014-ben elért csúcshoz képest közel 80 százalékkal csökkent. A GM vezetői úgy vélik, hogy meg tudják fordítani ezt a kellemet trendet a vállalat új elektromos autóival. Ugyanakkor, ha erre lenne is esély, akkor is számolni kellene a geopolitikai kockázattal. Nevezetesen a pekingi kormány válaszlépéseivel arra, hogy a Biden-adminisztráció 100 százalékra emelte a kínai villanyautók amerikai importjának vámját.
Kivételes helyzetben a Tesla
Murphy szerint a negyedik nagy amerikai autógyártónak, a Teslának némileg más a helyzete.
Becslése szerint 17 ezer dolláros - közel 6,3 millió forintos - költségelőnye van az villanyautó-alkatrészek terén a detroiti cégekkel szemben, ami ad némi hátszelet neki a kínai autópiaci versenyben is.