- A Ford elfogadható árú elektromos autókat ígér belátható időn belül, de ehhez az amerikai autósoknak fel kell adniuk erőteljes vonzalmukat a kisteherautók és az SUV-k iránt.
- Az ígéret szerint 30 ezer dollárba kerül majd az "olcsó" villanyautó.
A Ford vezetősége arra számít, hogy két és fél év múlva juthatnak el arra a szintre, amikor olyan 30 ezer dollárba - 11 millió forintba - kerülő elektromos autót kínálhatnak, amelynek gyártásán nyereséget érnek el – monda Jim Farley a vállalat vezérigazgatója az Aspen Ideas Festivalon a CNBC tudósítása szerint.
Ezen a rendezvényen tudósok, szakemberek újságírók tájékozódnak a technológiai innováció aktuális fejleményeiről. Ennél többet nem árult el. Az autót a Ford „stunkworks” műhelyében fejlesztik. Legnagyobb versenytársai a kínai BYD termékei és a Tesla régóta várt „olcsó” modellje lehetnek.
Farley legfontosabb üzenete az volt, hogy egy az SUV-knál és a kisteherautóknál kisebb, hagyományos felépítésű autóról van szó. Az autógyártó „minden pénzét” az ilyen villanyautók fejlesztésére fordítja, mert úgy gondolják, hogy az igazán nagy, úgynevezett „super duty” méretű elektromos járművek soha nem lesznek nyereségesek. Ezek mozgatásához hatalmas akkumulátorcsomagra van szükség. Csak ez önmagában 50 ezer dollárba - több mint 18 millió forintba - kerül.
A Ford szóvivője később pontosította főnöke szavait. E szerint Farley a F-150 Lightningnál nagyobb kisteherautókra gondolt. A cég három üléssort kínáló autójának bemutatóját, ami kanadai üzeméből kerülhet az utakra, 2027-re halasztotta 2025-ről. T3 kódnéven ismert pickupjának premierjét pedig 2025-ről 2026-ra tolta ki.
Nagyon kínos változást hozhat a jövő
Farley szerint az amerikaiaknak újra bele kell szeretniük a kisebb autókba a nagyok helyett. Ez meglepő annak tükrében, hogy az autógyártók ez USA piacán jellemzően a kisteherautókon és az SUV-ken érnek el viszonylag nagy profitot és hagyományosan gondjuk van azzal, hogy a kisebb autókat nyereségesen gyártsák. A kisebb autók visszahozatala azonban a cégvezető szerint nélkülözhetetlen feltétele az elektromos átállásnak.
A Ford villanyautó-részlege 1,32 milliárd dollár (484,5 milliárd forint) veszteséget szenvedett el az idei első negyedévben tízezer autó eladásán. Ez a részleg ugyan az elektromos autózáshoz kapcsolódó egyéb technológiákat, így a szoftverfejlesztést is magában foglalja, de még így igen vaskos az autóként 132 ezer dolláros lyuk.
Ha nem lesznek képesek pénzt keresni az elektromos autókon, annak súlyos következményei lesznek –derült ki Farley szavaiból. Olyan versenytársakkal állnak szemben ezen a piacon, amelyek máris globális szereplők kiépült beszállítói láncokkal a világ minden táján.
Ha nem sikerül nyereséges villanyautókat gyártaniuk, akkor a jövőjük nagyon egyszerű lesz. Észak-Amerikai szintű autógyártóvá zsugorodnak.