Kína Afrikából hódítaná meg Amerikát
- Marokkónak van olyan "kártyája", ami nagyon jól jön a kínai villanyautó-gyártóknak.
- Az afrikai országba ömlenek a dollármilliárdok.
A kínai villanyautók amerikai térhódítását akadályozó kereskedelmi korlátozáson van egy kiskapu: az USA-val „baráti viszonyt” ápoló országokból szabad az export. Azt követően, hogy az Egyesült Államok új ösztönzőket vezetett be hazai villanyautó-gyártásának erősítésére a külföldi importtal szemben, a kínai elektromosautó-gyártók nagy lendülettel kezdték bővíteni marokkói befektetéseiket – derült az Associated Press hírügynökség körképéből.
Marokkónak van egyezménye
A marokkói város, Tanger környéki dombokon és az Atlanti-óceán partján lévő ipari parkokban egyre-másra jelennek meg az új üzemek. Ezekben elektromos autók alkatrészei készülnek, amelyek az USA-ban érvényben lévő 7500 dolláros autóvásárlási adókedvezménnyel értékesíthető autókba kerülhetnek. Az ellentmondás feloldása egyszerű, az amerikai tilalmak nem vonatkoznak az olyan országokban készült termékekre, amelyek „baráti viszonyt” ápolnak az Egyesült Államokkal. Ez azt jelenti, hogy szabadkereskedelmi egyezményt kötöttek vele.
Korábban arról szóltak a hírek, hogy ezt a kiskaput Dél-Koreába és Mexikóba települő kínai vállalatok használják ki, ám az AP információi szerint Marokkóba olyan befektetési boomot hozott a lehetőség, amit kevés ország tapasztalhat. Legkevesebb nyolc kínai akkumulátorgyártó jelentett be ottani beruházást, mióta Joe Biden, az USA elnöke aláírta az „inflációcsökkentési törvényt”, ami tartalmazza a villanyautó-gyártás támogatását is.
Az alapvetően agrárország Marokkót az amerikai és az európai alkatrészgyártók is felfedezték. Az infrastrukturális fejlesztéseknek köszönhetően az ország autógyártási technológiai központtá vált. Az amerikai szabályozás csak rátett egy lapáttal arra, hogy a kínai befektetők „megszállják” Marokkót. A kínai cégek egy része még arra is figyel, hogy közös vállalkozásokat hozzon létre amerikai partnerrel, ami segíthet nekik jobban alkalmazkodni az amerikai piachoz. Az üzletek méretére jellemző, hogy például a CNGR, Kína legnagyobb akkumulátorkatód-gyártója tavaly szeptemberben a marokkói királyi családdal közös vállalkozásba 2 milliárd dollárt (734 milliárd forint) tolt.
Egy másik gigabizniszben a német-kínai Gotion Hight-Tech akkumulátorgyártó írt alá 6,4 milliárd dolláros (2350 milliárd forint) befektetésről szóló egyezséget Marokkóval Afrika első járműakkumulátor-gyártó üzemének felépítéséről.
Mások is ott vannak
A koreai LG Chem és a kínai Huayou Cobalt közös vállalkozása a Youshan nem árulja el, hogy mekkora befektetést hajt végre Marokkóban. Az LG Chem megjegyezte, hogy készek átalakítani a tulajdonosi szerkezetet, ha arra lesz szükség ahhoz, hogy megfeleljenek az amerikai követelményeknek.
Eközben az észak-afrikai országban több mint 250 autó-, illetve autóalkatrész-gyártó telepedett meg, köztük a Stellantis, a Renault, illetve amerikai, japán és koreai cégek. Az ágazat évente 14 milliárd dollár (Magyarország GDP-jének nagyjából 7 százaléka) értékben értékesít autókat és autóalkatrészeket. Ugyanakkor Marokkó sok befektetést veszít azért, mert a világ országainak gazdasági kapcsolatában teret nyert a protekcionizmus – panaszkodott Ryad Mezzour, az észak-afrikai ország kereskedelmiminisztere egy sajtóinterjúban.