- Hétfő este több vonat is egy órás késéssel ért be a célállomásába.
- A legkirívóbb eset két órás késés volt.
- A késések hátterében nem egy központi hiba állt, hanem több, egymástól független probléma.
Tartalmas hétfő estéje volt a Mávinformnak, három óra leforgása alatt összesen nyolc késésről kellett beszámolnia, méghozzá nem pártízperces esetekről. Arra is volt példa, hogy egy vonat két óra késéssel volt várható a hegyeshalmi határállomásra.
Az Index beszámolója szerint minimum 20, InterCityk esetében 50 percet késett majdnem minden szerelvény. A késés-sorozat hátterében nem egy központi hiba állt, hanem több, egymástól független probléma. Például Monor és Pilis között fa dőlt a vasúti pályára, ami 30-50 perces plusz menetidőt jelentett. A Debrecenből 18:10-kor Balmazújvárosba induló személyvonat járműhiba miatt indult 30-40 perces késéssel. De a szlovák oldalon is nem egy probléma volt, ami miatt több járat 1-2 órás késéssel ért a célállomásra.
Míg a két órás késés már extrém esetnek számít, addig a legfeljebb negyven perces már-már bevett szokás. Egy korábbi cikkünkben alaposan átvettük, hogy miért késnek a vonatok, főleg a balatoni/nyári szezonban, ami június 22-én kezdődik. A MÁV távolsági vonatainak menetrendisége kritikán aluli, amit a pontossági statisztikájuk is alátámaszt, nyárra pedig a mélypontjára kerül.
A leggyakoribb okai a késéseknek a forgalmi ok, az utasforgalmi ok, a biztosítóberendezési hiba, vonat műszaki hibája és a baleset miatti késés. Ezeknek csak egy része miatt lehet a MÁV-ot hibáztatni, de az is előfordul, hogy társvasúttól átvett a késés. Ez azt jelenti, hogy egy másik vasútüzemeltető okozta a késést, így ez a MÁV-nak nem róható fel. De ennek ellenére az is előfordul, hogy a MÁV olyan vonatok késési indoklásai között is feltüntetni ezt az indokot, amelyek más üzemeltető közelében sem jártak. Ha egy belföldi vonaton ilyet látunk az kevés kivétellel általában azt jelenti, hogy a késést nem tudták máshogy megindokolni.
Címlapképünk illusztráció.