Ambiciózus a kormány 11 pontos javaslata az elektromos autózás fellendítésére
- Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter bemutatta a kormány az európai elektromosautó-piac fellendítésére készített akciótervét.
- A 11 pontos javaslatot még július 8-án mutatták be uniós tisztviselőknek, akik pozitívan reagáltak rájuk.
- A 11 pontban kiemelten foglalkoztak a töltőhálózat fejlesztésével, bővítésével
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerda reggel részletesen is bemutatta a kormány 11 pontból álló javaslatát, ami az elektromos autók elterjedésére, problémáira, valamint a piacára ad megoldásokat.
A 11 pontban egyebek között európai szintű, a villanyautó-vásárlást ösztönző programra is tett javaslatot. Nagy állítása szerint a kormány a Versenyképességi Tanács július 8-i ülésén mutatta be az Európai Uniónak a tervezetet, amire összességében pozitív reakciók érkeztek az uniós tisztviselők részéről, írta az Economx.
A miniszter hangsúlyozta, hogy az elektromos autók eladási aránya folyamatosan emelkedik, de jóval lassabban a szükségesnél. Szerinte ezen egy átfogó programmal lehet változtatni, aminek kulcseleme a töltőinfrastruktúra fejlesztése, bővítése. A kormány 11 pontos javaslata pedig így szól:
- A könnyű tehergép járműveket érintő AFIR szabályérzés szigorításának a szükségességét írja elő. Minden egyes töltőállomás teljesítménykapacitását 900 kW-ra kell növelni és kiemelt fontosságú, hogy a köztük lévő távolság ne haladja meg az 50 kilométert.
- Az Európai Unióban működő üzemanyagtöltőállomások 80 százalékán biztosítani kell legalább 150 kW, de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyors töltőt az elektromos autók számára.
- Az EU-szintű támogatási program létrehozása szükséges a nyilvános töltőhálózat fejlesztésére. Ezen felül a háztartási töltőállomások számára állomásonként 900-1500 eurós támogatás bevezetése javasolt.
- A villamos energiahálózat gyorsabb fejlődésének elősegítése értekében egyszerűsíteni kell az engedélyeztetési állomásokat.
- Az állami szabályozás enyhítése szükséges a kutatási fejlesztés, ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében.
- A kereslet növelése érdekében az Európai Unió polgárai számára 4500 eurós tisztán elektromos járművek vásárlására fordítható támogatást szükséges biztosítani.
- A használt elektromos járművek vásárlását egyedi támogatások bevezetésével kell ösztönözni.
- Európai flottafelújítási rendszer bevezetése szükséges a kereskedelmi célú közúti közlekedési flották fejlesztésére többek között a közepes és nehéz tehergépjárművekre.
- Javasolt az akkumulátorok vagy azok részeinek cseréjére vonatkozó technológiasemleges eljárások előmozdítása.
- A használt akkumulárotok kötelező újrafeldolgozása és megbízhatósági tanúsítvány bevezetése.
- A közúti közlekedést szén-dioxid-semlegessé kell tenni a vasúti közlekedés előtérbe helyezése mellett.
Emellett pedig a kormány arra kérte az Európai Bizottságot, hogy felállítson egy koordinációs munkacsoportot, akik a javaslatokat megvalósítsák, a végrehajtásához szükséges törvényeket megalkossák.
A kormány 11 pontja érdemben mozdítaná előre a villanyautó infrastruktúrát, viszont ennek a kiépítése már egy sokkal bonyolultabb, költséges folyamat lenne. Csak egy példát említve Magyarországon, főleg Kelet-Magyarországon alig vannak 150 kW-os töltési teljesítménnyel rendelkező töltők, nemhogy 300 kW-osak.
Továbbá az is egy pozitív elképzelés, hogy a háztartási töltőállomásokat támogatná az EU, viszont arról, hogy megfelelő számú töltőállomásokat hogyan lehetne akár lakótelepekre kiépíteni nem esett szó, pedig pont ez az egyik legégetőbb probléma, ha villanyautó-töltésről van szó.
Az akcióterv csaknem mindegyik pontja hatalmas mennyiségű összeget emésztene fel, a magyar kormány pedig nem rendelkezik ilyennel. De a 11 pontos ajánlást a kormány nagy valószínűséggel nem is szeretné egymaga megoldani, hanem az EU-tól várja el ezek elvégzését, pontosabban a hozzá szükséges források megadását, vagy egy jelentős részét.