Ambiciózus a kormány 11 pontos javaslata az elektromos autózás fellendítésére

2024.07.11. 10:11

  • Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter bemutatta a kormány az európai elektromosautó-piac fellendítésére készített akciótervét.
  • A 11 pontos javaslatot még július 8-án mutatták be uniós tisztviselőknek, akik pozitívan reagáltak rájuk.
  • A 11 pontban kiemelten foglalkoztak a töltőhálózat fejlesztésével, bővítésével

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerda reggel részletesen is bemutatta a kormány 11 pontból álló javaslatát, ami az elektromos autók elterjedésére, problémáira, valamint a piacára ad megoldásokat.

A 11 pontban egyebek között európai szintű, a villanyautó-vásárlást ösztönző programra is tett javaslatot. Nagy állítása szerint a kormány a Versenyképességi Tanács július 8-i ülésén mutatta be az Európai Uniónak a tervezetet, amire összességében pozitív reakciók érkeztek az uniós tisztviselők részéről, írta az Economx.

A miniszter hangsúlyozta, hogy az elektromos autók eladási aránya folyamatosan emelkedik, de jóval lassabban a szükségesnél. Szerinte ezen egy átfogó programmal lehet változtatni, aminek kulcseleme a töltőinfrastruktúra fejlesztése, bővítése. A kormány 11 pontos javaslata pedig így szól:

  1. A könnyű tehergép járműveket érintő AFIR szabályérzés szigorításának a szükségességét írja elő. Minden egyes töltőállomás teljesítménykapacitását 900 kW-ra kell növelni és kiemelt fontosságú, hogy a köztük lévő távolság ne haladja meg az 50 kilométert.
  2. Az Európai Unióban működő üzemanyagtöltőállomások 80 százalékán biztosítani kell legalább 150 kW, de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyors töltőt az elektromos autók számára.
  3. Az EU-szintű támogatási program létrehozása szükséges a nyilvános töltőhálózat fejlesztésére. Ezen felül a háztartási töltőállomások számára állomásonként 900-1500 eurós támogatás bevezetése javasolt. 
  4. A villamos energiahálózat gyorsabb fejlődésének elősegítése értekében egyszerűsíteni kell az engedélyeztetési állomásokat.
  5. Az állami szabályozás enyhítése szükséges a kutatási fejlesztés, ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében.
  6. A kereslet növelése érdekében az Európai Unió polgárai számára 4500 eurós tisztán elektromos járművek vásárlására fordítható támogatást szükséges biztosítani.
  7. A használt elektromos járművek vásárlását egyedi támogatások bevezetésével kell ösztönözni.
  8. Európai flottafelújítási rendszer bevezetése szükséges a kereskedelmi célú közúti közlekedési flották fejlesztésére többek között a közepes és nehéz tehergépjárművekre.
  9. Javasolt az akkumulátorok vagy azok részeinek cseréjére vonatkozó technológiasemleges eljárások előmozdítása.
  10. A használt akkumulárotok kötelező újrafeldolgozása és megbízhatósági tanúsítvány bevezetése.
  11. A közúti közlekedést szén-dioxid-semlegessé kell tenni a vasúti közlekedés előtérbe helyezése mellett.

Emellett pedig a kormány arra kérte az Európai Bizottságot, hogy felállítson egy koordinációs munkacsoportot, akik a javaslatokat megvalósítsák, a végrehajtásához szükséges törvényeket megalkossák.

A kormány 11 pontja érdemben mozdítaná előre a villanyautó infrastruktúrát, viszont ennek a kiépítése már egy sokkal bonyolultabb, költséges folyamat lenne. Csak egy példát említve Magyarországon, főleg Kelet-Magyarországon alig vannak 150 kW-os töltési teljesítménnyel rendelkező töltők, nemhogy 300 kW-osak.

Továbbá az is egy pozitív elképzelés, hogy a háztartási töltőállomásokat támogatná az EU, viszont arról, hogy megfelelő számú töltőállomásokat hogyan lehetne akár lakótelepekre kiépíteni nem esett szó, pedig pont ez az egyik legégetőbb probléma, ha villanyautó-töltésről van szó.

Az akcióterv csaknem mindegyik pontja hatalmas mennyiségű összeget emésztene fel, a magyar kormány pedig nem rendelkezik ilyennel. De a 11 pontos ajánlást a kormány nagy valószínűséggel nem is szeretné egymaga megoldani, hanem az EU-tól várja el ezek elvégzését, pontosabban a hozzá szükséges források megadását, vagy egy jelentős részét.