- A befektetők örülnének, ha a Volkswagen bezárná az elektromos Audikat gyártó brüsszeli üzemét.
- Az viszont kétséges, hogy le lehet-e tolni ezt a cég vezetésében lévő erős munkavállalói képviselet torkán.
- A kérdés forintban 1000 milliárdos nagyságrendű.
A Volkswagen részvényei heves árfolyamvesztéssel reagáltak arra a hírre, hogy a vállalat 35 éve először bezárhatja egy üzemét, az elektromos meghajtású Audikat - E-tronokat - gyártó brüsszeli bázist, illetve kínai eladásainak megroppanása miatt visszaestek eladásai.
A második negyedévben 3,8 százalékkal csökkent a VW értékesítése éves összehasonlításban, miután Kínában 20 százalékkal kevesebb autót adtak el. Az utóbbi hátterében az áll, hogy az ázsiai országban hanyatlik a kereslet a hagyományos motorral felszerelt autók iránt, miközben a német autógyártó főként ilyeneket kínál a világ legnagyobb újautó-piacán.
A Volkswagen azt kommunikálja, hogy növelik a tisztán elektromos meghajtású modellek kínálatát Kínában, és annak ellenére nyereséges marad, hogy a helyi versenytársak brutálisan leszállították villanyautóik árát.
A vállalat a korábbi 7-7,5 százalékról 6,5-7 százalékra mérsékelte az üzemi profitrátájára adott előrejelzését. Az Audi-gyár bezárását azért fontolgatják, mert csökkent a kereslet az elektromosmeghajtású luxusautók iránt. Egyelőre keresik a lehetőségét arra, hogy másra használják a bázist, de ezzel kapcsolatban csak annyit tudnak, hogy 2,6 milliárd euróba (több mint 1000 milliárd forintba) fájna a gyártósorok átállítása és cseréje. A VW korábban bejelentette, hogy új Q6 e-tron modelljét, amellyel idén áll a pénzes vevők elé, Mexikóban fogja gyártani. A bibi az, hogy emiatt megcsappant a kereslet a Brüsszelben készülő Q8-as E-tronok iránt. Az Audi 2024-ben és 2025-ben 20 új elektromos és hagyományos modellel bombázza a piacot, majd elvileg 2026-tól csak villanyautókat fog gyártani.
Az elemzők egy része örülne annak, ha a cég bezárná a brüsszeli üzemet, mert jelentős költségcsökkentésre van szüksége, ami nem képzelhető el túl nagyra hízott kapacitásainak zsugorítása nélkül. „Egyeseket aggasztanak a VW gyenge pénzügyi mutatói, azt gondolják, hogy a cég bajban van,pedig csak túl magas a költségszintje. Erre reagál” – mondta a Reutersnek Philippe Houchois, a Jefferries befektetési bank elemzője.