Nem teljesít valami jól EuroNCAP törésteszten az új Suzuki Swift és Dacia Duster

2024.07.12. 16:05

  • Három-három csillagot kapott az EuroNCAP törésteszten a Dacia Duster és a Suzuki Swift.
  • A Swift kicsit gyengébben teljesített, felnőtt védelme 67, gyerekvédelme 65 százalék lett és a biztonsági elektronikákra is csak 62-t kapott.
  • A Duster jobban teljesített, felnőtt védelemre 70, gyerekre 84 százalékot kapott, viszont a biztonsági elektronikákra 57-et, ami elég gyenge.
  • Az elektronikák miatt egyébként a Ford Tourneo Custom is csak három csillagot kapott, egy plusz csomaggal viszont elérte a négyet.

Nem olyan szokatlan, ha a kisebb, olcsóbb autók nem teljesítenek annyira jól az EuroNCAP biztonsági tesztjein, mint mondjuk egy prémium limuzin. Hasonló helyzetbe került a nemrég bemutatott Suzuki Swift és Dacia Duster, melyek az ötből csupán három-három csillagot tudtak teljesíteni. Gyakran a vezetéstámogató elektronikák hiányán csúszik el egy jobb értékelés, illetve nem szabad elfelejteni, hogy a biztonsági elvárásokat is folyamatosan szigorítják.

Forrás: Euro NCAP
Forrás: Euro NCAP

Hogy pontosan hol csúszott el az új Swift, azt nehéz lenne megmondani, a legjobb értékelését is a gyalogosvédelemre kapta, az 76 százalék lett. Ezzel szemben a legrosszabbat a vezetéstámogató és biztonsági elektronikák kapták, csupán 62 százalékot teljesített. Az autóban utazó felnőtteket 67 százalékos hatékonysággal védi: a sofőr mellkasa, illetve combjai vannak kitéve komolyabb sérülésveszélynek, ugyanez igaz a jobbegyen ülő utasra. Hasonló eredmények születtek a hátul utazók esetében is, viszont oldalüktözés során egészen jól véd az autó.

A hátul utazó gyermekek védelme sem olyan erős, erre csak 65 százalékot kapott a Swift. A töréstesztek során az elérhető maximális 24 pontból 14,1-et kapott a magasabb gyerekek fejének és mellkasának gyenge védelme miatt.

Forrás: Euro NCAP
Forrás: Euro NCAP

A Dusternél már egy kicsit jobb a helyzet, mert a felnőtt védelme 70 százalékot kapott. Itt is egészen nagy esély van arra, hogy a sofőr mellkasa megsérül, viszont a medence és a combok sokkal nagyobb biztonságban vannak. A Suzukihoz hasonlóan itt is a lábszáraknál van egy enyhe sérülésveszély, a hátsó utasok védelme viszont teljesen azonos a két típusnál. A gyermekvédelem is jobb a Duster estében, erre 84 százalékot kapott, ami összességében is elég jó értéknek számít. A törésteszteknél elérhető 24 pontból 23,6-ot szerzett a típus, csupán a magasabb gyerekek nyakánál lehet egy enyhe sérülésveszély.

Gyalogosvédelem során gyengébben teljesített az SUV felépítésű Duster, mint a klasszikus kis kompakt autónak számító Swift. Gyenge 60 százalékot kapott, mivel elég kemény felületekkel találkozik a gyalogos, ha elüti őt egy Duster. Emellett az autó ajtónyitás során nem figyelmeztet az esetlegesen mellette elhaladó biciklisekre vagy a holttérben megjelenő motorosokra, ezért ezekre 0 pontot kapott. A biztonsági elektronikák terén bár vannak hiányosságok, ezt a Duster jellemzően az árával kompenzálja, erre 57 százalékot kapott.

Az, hogy a két autó csupán három-három csillagot kapott az ötből, nem jelenti azt, hogy ne lennének biztonságosak például egy baleset során. Viszont a kor elvárásait ezen a téren nem teljesítik maradéktalanul. Rajtuk kívül egyébként csak az új Ford Tourneo Custom ért el három csillagot szintén főleg a biztonsági elektronikák miatt, hiszen a felnőtt utasok védelmére az már 75, a gyerekekére 86 százalékot kapott. Sőt, a Safety Pack-el szerelt Tourneo Customnak már a négy csillag is meglett. Rajtuk kívül csak egy Honda CR-V kivitel nem tudta teljesíteni az öt csillagot (csak Safety Pack-el), ezen túl viszont mindenki megkapta.