Új veszély fenyegeti az európai villanyautó-gyártást

2024.07.17. 07:15

  • Látva az elektromos autók iránti kereslet gyengülését számos tőketársaság vonakodik az olyan befektetésektől, amelyek közvetve kapcsolatban vannak a villanyautók gyártásával.
  • Ugyanakkor azért össze lehet szedni a tőkét, de nehezebben, mint korábban. 
  • A jelenlegi kilátások szerint kétéves csúszásra lehet számítani a villanyautós célok elérésében, ami 2032-es dátumot jelenthet. 
iványcas

Számos befektető vonakodik az elektromos autók és főként az akkumulátoraik gyártásához szükséges nyersanyagok kitermelésébe fektetni a pénzét – írta a Reuters. Az elmúlt év második felében bizonytalanná vált az elektromos autók iránt addig töretlenül növekvő kereslet és a kormányok elkötelezettsége korábban elfogadott nulla kibocsátási terveik mellett.

A hosszú távú kép világos: az embereknek rendkívül sok lítiumra, kobaltra és rézre van szükségük ahhoz, hogy villanyautókra cserélhesse hagyományos belső égésű motorokkal hajtott elődeiket. A kérdés az, hogy érdemes-e máris ezeknek a nyersanyagoknak a kitermelésébe és feldolgozásába fektetni a tőkét a következő néhány évben vagy jobb várni ezzel – derült ki a párizsi World Materials Forumon folytatott beszélgetésekből július második hetében.

Az Európai Unió és az USA 12 állama tervezi betiltani a hagyományos autók értékesítését az újautó-piacon 2035-től, ám ez a céldátum változhat. Nem véletlen, hogy például az újrahasznosítással és akkumulátor-nyersanyagokkal foglalkozó belga Umicore júniusban csökkentette 2024-es pénzügyi várakozásait. A cég az akkumulátorok gyártásához szükséges anyagok iránti vártnál kisebb keresletre hivatkozott.

Az elmúlt években nem volt gond a befektetési kedvvel – mondta Staphane Michel, a Total Energieselnöke. Manapság is össze lehet gereblyézni a tőkét, de be kell mutatni egy valóban ígéretes projektet.

A TotalEnergie része a Stellantis, a Mercedes és más autógyártók részvételével létrehozott közös ACC akkumulátorvállalkozásnak. Egy nagy európai vegyipari vállalat egyik menedzsere, aki neve elhallgatását kérte, azt mondta a Reutersnek, hogy az autógyártás régi és új beszállítói láncának sok cégvezetője arra számít, hogy legalább két évvel elcsúszik a nagy vállalások teljesítése. A 2030-ra szóló várakozások szép csendben 2032-re tolódtak és lehetnek még további halogatások. (Via Reuters