Aprópénzért vitték el a MÁV elől az izraeli motorvonatokat

2024.07.21. 12:37

  • Korábban az izraeli vasúttársaság (IR) 46 darab, nagy sebességű Intercity motorvonatot ajánlott fel a MÁV-nak.
  • Az IC3-as vonatokat végül aprópénzért vásárolta meg a román Ferotrans TFI vasúttársaság.
  • A MÁV-Start minden járműhiányt enyhítő elképzelése dugába dőlt, így a mellékvonalakon, a meghibásodott járműveket buszokkal pótolják.

Ahogy azt  korábban megírtuk , az égető járműhiány miatt a MÁV-Start szemet vetett az Izraeli Állami Vasúttársaság (IR) IC motorvonataira. Az IR, ugyanis megszabadulna az 1990 és 1996 között, a dán ABB Scandia által gyártott vonataitól. A kissé fura kialakítása miatt  gumiorrúnak  becézett, háromrészes vonatokat hamarosan lecserélik az Alstom emeletes motorvonataira. Így az IR számára feleslegessé vált 46 darab, 97 tonnás, háromrészes, 160, illetve 180 km/h-ás sebességre alkalmas IC3 típusú motorvonatot felajánlották a magyar állam vasúttársaságának.

Most az iho.hu szúrta ki, hogy a MÁV-ot megelőzte a román Ferotrans TFI vasúttársaság. A román vasútüzemeltető cég nagyon kedvező áron jut hozzá 33 darab IC3-ashoz, ugyanis mindössze 1,5 millió dollárt, azaz körülbelül 520 millió forintot fizet a vonatokért. Ez azt jelenti, hogy egy motorvonat ára nem haladja meg a 16 millió(!) forintot. Egyébként az egykori izraeli motorvonatok Románia keleti részén, Jászvásár (Lasi) környékén állnak majd forgalomba, a tervek szerint már 2025 elején.

Mindez persze nem túl jó hír a MÁV-Start számára, ugyanis a jelenlegi dízel motorvonat flotta fele tartósan áll és a pénzhiány miatt egyelőre nem látszik, hogy ezeket a leállított járműveket bármikor is képes lesz megjavítani, illetve levizsgáztatni a vasúttársaság. Mindezt tetézi, hogy az eddigi összes dízel járműhiányt enyhítő terve dugába dőlt a MÁV-nak. Előbb az új motorvonatok beszerzéséről kellett lemondaniuk, majd amikor végre minisztériumi engedélyt kapott a vasúttársaság a használt járművek beszerzésére, akkor 26 darab RS-1-es motorvonat beszerzését sikerült elszalasztaniuk, most pedig az izraeli motorvonatokról kellett lemondania a MÁV-Startnak. Az már csak hab a tortán, hogy a korábban beharangozott, az ígéretek szerint már a nyári menetrendben forgalomba álló, bérelt dán dízel mozdonyok is késnek. Jelenleg úgy néz ki, hogy ezek a gépek csak az ősszel tudnak munkába állni, így idén nyáron biztosan nem enyhítenek a MÁV-ot sújtó járműhiányon.

Mindezek fényében úgy tűnik, hogy a több mint negyven éves, végletekig elhasznált Bz motorvonatok addig maradnak velünk, amíg le nem selejtezik magukat. Így valószínűleg egyre több alkalommal fog előfordulni, a mára mindennapossá vált, menetrend szerinti, autóbuszos pótlás a mellékvonalakon.

(via: iho.hu)