Klíma nem volt és nem is lesz - A HÉV-eken a legrosszabb az utaskomfort

2024.07.22. 14:12

  • Utaskomfort szempontjából a HÉV teljesít a legrosszabb a melegben.
  • Ennek oka, hogy nincs rajtuk klíma és nem is lesz.
  • Megoldást csak a HÉV-flotta cseréje hozhat, de erre még várnunk kell egy darabig.

Utaskomfort szempontjából a HÉV-ek teljesítenek a legrosszabbul, főleg a hőségriadó idején. Ennek legfőbb oka, hogy a szerelvényekbe nem tudnak klímát építeni, így csak a leghúzott ablak, ami segíthet. De az is alig.

Az Index a H5-ös szentendrei HÉV-vonalon megmérte egy hőfokmérővel, hogy mennyire rossz a helyzet. Amikor a budapesti középhőmérséklet 32 fok volt, akkor a szerelvény utasterében 35 fok volt, az ablakai pedig 45 fokosra hevültek. Ezen pedig az sem segít, hogy a Batthyány téri végállomása a föld alatt van, ott is 35 fok volt.

Legegyszerűbb megoldás az lenne, ha a HÉV-eket klímákkal szerelnék. Ezt kísérleti jelleggel megpróbálták, de a prototípust alkalmatlan áramigénye miatt kivették. De egy átfogó klimatizálás gadaságilag sem érte volna meg.

PAP 7173
Fotó: Papajcsik Péter / Index

A klímanélküliséget a vezetők is megsínylik, ugyanis az utasfülke sincs klimatizálva. Ezért csak annyit tudtak tenni, hogy olyan beosztásokat készítettek, amellyel a mozdonyvezetők megengedhetik, hogy 25-30 percig regenerálódhassanak klimatizált helyiségben.

Vagyis egyedüli megoldást a teljes HÉV-flotta megújítása hozhat, amit már régóta ígérgetnek, de ezt még tettek egyszer sem váltották. A MÁV-HÉV próbálkozik, de jelenleg csak vízosztásra futja a végállomásokon.

PAP 7181
Fotó: Papajcsik Péter / Index

A síneknek sem tesz jót a meleg

A forróság a HÉV síneinek sem tesz jót, ahogy egyiknek sem. Ha a napi átlaghőmérséklet meghaladja a 35 fokot, akkor úgynevezett lassúmenetet kell elrendeliük, ami azt jelenti, hogy az adott pályaszakaszon megengedett sebességnél 10 km/h-val lassabban szabad csak közlekedni.