Egy korszak vége: elkészült az utolsó W12-es motor a Bentley-nél

2024.07.25. 08:43

  • Elkészítette utolsó W12-es belsőégésű motorját a Bentley crewe-i üzeme.
  • Egy 21 éves korszak zárult le, a Bentley 2003 óta használja a 6 literes motort.
  • A Volkswagen konszern fejlesztette, A8-as Audiba került először 2001-ben, összesen 100 000 darabot gyártottak az évek során.
  • A Bentley-ben 560 lóerővel kezdett, az utolsó példányok teljesítménye már 750 lóerő volt.
  • Különleges technika a W12-es motor, lényegében két összetolt V6-os.
  • A teljes elektromos átállásig V8-as motorral folytatják – hibrid rásegítéssel.

Napjainkban már nem olyan meglepő, ha a gyártók elengedik legnagyobb lökettérfogatú motorjaikat és inkább valami kisebb, feltöltött egységet használnak. Ez a tendencia lassacskán eljut az olyan luxusautó gyártókig is, mint a Bentley, aki éppen most építette meg utolsó 6 literes, W12-es motorját a crewe-i üzemében, lezárva ezzel egy szép korszakot. 21 év után a munkások és a mérnökök egy különleges ebéddel ünnepeltek és felidézték a gyártás, illetve a fejlesztés legszebb pillanatait.

A motor csak a Betnely számára 21 éves, a fejlesztésért felelős Volkswagen konszern régebb óta dolgozott rajta és az elmúlt bő két évtizedben 100 000 darabot legyártottak. Még 2001-ben került be először az akkor új A8-as Audiba, majd később néhány Volkswagen modellbe és 2003-ban a Bentley Continental GT is megkapta. Az évek során sokat reszeltek rajta, kezdetben 420 lóerővel került az Audiba, majd már 560 lóerővel és 650 Nm nyomatékkal az első Continental GT-be. Napjainkra a motor teljesítménye 750 lóerőre hízott, miközben a forgatónyomaték is 1000 Nm-re emelkedett, így még egy Batur méretű batárt is lelkesen mozgat.

A motor elég különleges felépítésű volt, lényegében két V6-ost toltak össze, így lett W12. Egy hagyományos V12-es motor hengerei mind a két oldalon sorban vannak. A W12 esetében 3-3 henger van egymás felett kissé eltolva mind a két oldalon, így a motor sokkal rövidebb, kompaktabb. Creweben kézzel szerelték össze ezeket a motorokat és nagyjából fél óránként készült el egy, ám ennek most vége. A Bentley elhatározta, hogy 2030-tól csak elektromos autókat gyárt majd, így a W12-nek mennie kellett. Egy kis időre most biturbó V8-as motor veszi át a helyét – hibrid hajtással, aztán később annak is leáldoz majd.

Forrás: Motor1