Annyira szétesett a Lajosmizsei vasútvonal, hogy párhuzamos buszjáratot kell indítani

2024.07.30. 10:53

  • Az Építési és Közlekedési Minisztérium egy új buszjárat indítását mérlegeli, amely a lajosmizsei (142-es) vasútvonal távolabbi szakaszával átfedésben közlekedne.
  • A járatra azért van szükség, mert a vasútvonal vállalhatatlan állapotban van, akár 30 perccel is rövidebb lehet majd a buszos menetidő.
  • A buszok miatt a vonatok ritkábban járnak majd az érintett szakaszon.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium egy új buszviszonylat indítását mérlegeli a 142-es azaz Budapest-Lajosmizse-Kecskemét vasútvonal Lajosmizse és Dabas közti szakaszának kiváltására. Az új járat a 625-ös számot viseli és expresszjáratként közlekedne Kecskemét és Budapest között úgy, hogy Kecskemét és Hernád között a buszok a településeken keresztül, míg utána az M5-ös autópályán haladva járnának, a jelenlegi járatokhoz képest fél órával rövidebb menetidővel.

Lajosmizsére tartó vonat Kőbánya-Kispest állomáson. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
Lajosmizsére tartó vonat Kőbánya-Kispest állomáson. - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

Azt, hogy a tervezett járat kifejezetten a vasút kiváltására jött létre, jól mutatja, hogy a változásra hivatkozva a vonatokat Dabas és Lajosmizse között kétórás ütemre vágnák vissza a jelenlegi egyórás gyakoriság helyett. A vonathelyettesítésre létrehozott autóbuszjárat egyébként rendes, egész napos struktúrában érkezik, hajnaltól késő estig óránkénti követéssel járnak majd a buszok rajta. Amennyiben hosszútávon a buszos megoldás sikeresnek bizonyul, valószínűleg a 142-es vasútvonal érintett részén megszűnik a vonatközlekedés.

A Volán levele a térség polgármestereinek. - Forrás: mav142.blog via iho.hu
A Volán levele a térség polgármestereinek. - Forrás: mav142.blog via iho.hu

2025 elejétől egyébként nagyléptékű központosítás kezdődik majd az országos tömegközlekedés terén, amikoris összevonják a MÁV-Startot, a Volánt, a MÁV-HÉV-et és a MÁV Rail Tours-t MÁV Személyszállítási Zrt.-vé. Érdekes, hogy az egyesülésből logikusan következően a társaság érdekelt kéne, hogy legyen az olyan párhuzamosságok megszüntetésében, amelyeket éppen most hoznak létre. A buszos besegítés azonban racionálisan gondolkozva valóban indokolt, hiszen a buszok jóval gyorsabbak, megbízhatóbbak és késésre is kevésbé hajlamosak, mint a Lajosmizsei vasútvonal eső kelő dízeljárművei.

Forrás: Indóház Online